سیاره زیبای زحل این روزها ساعت 23 از افق شرقی طلوع می کند و به مانند جسم نورانی زرد رنگی از قدر 0.2 در بالای افق شرقی قابل مشاهده است.

سیاره زحل ششمین سیاره و دومین سیاره بزرگ منظومه خورشیدی است. این سیاره با قطری برابر با 116.500 کیلومتر در فاصله میانگین 1.423.000.000 کیلومتری از خورشید قرار دارد. رصد این سیاره زیبا و غول پیکر با ابزار رصدی مانند تلکسوپ بسیار لذت بخش است. دیدین حلقه‌های این سیاره و بررسی آنها و رصد شکاف کاسینی با تلسکوپ میتواند بسیار دیدنی و هیجان انگیز باشد. سیاره زحل قمری به نام تیتان دارد که 5.150 کیلومتر قطر آن است. این قمر نیز با ابزار رصدی به مانند جسم کم نوری قابل دیدن است.

در ١٦٥٩ میلادی هویگنس، ستاره شناس هلندی، با تلسکوپی که از تلسکوپ گالیله قوی تر بود، زحل را رصد کرد و اعلام کرد در اطراف زحل حلقه باریک و مسطحی وجود دارد. در ١٦٧٥، ستاره شناس ایتالیایی، ژان-دومینیک کاسینی، شکافی را بین دو حلقه زحل، که اکنون آنها را حلقه های A و B می نامیم، مشاهده کرد. اکنون می دانیم که اثرات گرانشی میماس، یکی از اقمار زحل، شکاف ٤٨٠٠ کیلومتری کاسینی را به وجود آورده است. مجموعه حلقه های زحل، بزرگترین و پیچیده ترین حلقه ها در منظومه شمسی هستند که تا صدها هزار کیلومتر از سیاره فاصله گرفته اند. در اوایل دهه ١٩٨٠میلادی، دو فضاپیمای ویجر متعلق به ناسا کشف کردند که بیشتر حلقه های زحل از یخ آب تشکیل شده اند؛ آنها همچنین ساختارهای مواج روی حلقه ها، حلقه های کوچک و ... ، اشکال تیره ای در حلقه ها که با سرعتی متفاوت از سرعت سایر مواد حلقه اطرافشان به دور سیاره می گردند، کشف کردند. مواد حلقه اندازه های گوناگونی، از چند میکرومتر تا چند ده متر، دارند. دو قمر کوچک زحل، درون شکاف بین دو حلقه اصلی قرار دار ند.  بعضی از اقمار زحل بعنوان اقمار شفرد نقش مهمی در شکل گیری وپایداری حلقه های زحل دارند. ( هفت آسمان )

سیاره زحل در اردیبهشت 1396 در صورت فلکی قوس قرار دارد و در مسیری آرام به سوی مرز این صورت فلکی با حیه پیش می رود. این مدت فرصت بسیار خوبی است تا بتوان سیاره زحل را در نزدیکی مرکز راه شیری در یک قاب تصویری زیبا ثبت کرد.

10013 satunr may 2016 01

ابزار پیشنهادی

127mm meade iranoptic

banner taghvim

127mm polaris banner nightsky

تالار گفتگو

خبرخوان یافت نشد

فروشگاه

برای پشتیبانی از سایت آسمان شب ایران ابزارهای ستاره‌شناسی خود را از فروشگاه ایران اپتیک خریداری فرمایید، با سپاس از شما دوستان و همراهان گرامی.