آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
قبل از آنكه عكاسی آسمان شب را آغاز كنم، خیال ثبت راه شیری تابستان هیچگاه از ذهنم دور نمی شد. طبیعی است كه هر وقت چیز زیبایی می بینیم دوست داریم آن را برای همیشه ثبت كنیم. خاطره ای خوب یا منظره ای زیبا.
 

اما آیا عكاسی آسمان شب شاخه ی سختی از ستاره شناسی آماتوری است؟ در جواب باید گفت بستگی به خودتان دارد. من كه به این نكته اعتقاد دارم: " راه رسیدن به چیزی كه دوستش داری آسان است".

برای شروع هر موردی در ستاره شناسی به دو چیز نیاز است:

1.    وسایل و ابزار
2.    دانش و آگاهی

وسایل و ابزار

طبیعی است كه برای عكسبرداری به دوربین نیاز داریم. اما برای عكاسی آسمان شب هر دوربینی مورد استفاده قرار نمی گیرد. امروزه در اكثر خانه‌ها دوربین های دیجیتال یافت می شود. دوربین های كوچكی كه برای عكس های خانوادگی و حتی عكسبرداری از طبیعت و ...،  اما نه به طور جدی مورد استفاده‌ی فراوان قرار می گیرند. این دوربین‌ها در عكاسی آسمان شب كاربرد چندانی ندارند. مهم ترین مشكل این دوربین‌ها عبارتند از: نویز (noise ) زیاد حتی در حساسیت‌های ( ISO ) متوسط، عدم امكان عكاسی در سرعت B ، عدم قابلیت تعویض لنز و ...

 

 

می‌توانید با یك دوربین آنالوگ ( مانند Zenith 122 یا Yashika GSN  و ... ) تولید 20 سال پیش عكاسی آسمان شب را شروع كنید یا یك دوربین DSLR پیشرفته تهیه کنید. این موضوع بستگی به بودجه شما دارد. واضح است كه دوربین های DSLR بهتر هستند. البته نه در همه‌ی پارامتر‌ها. قابلیت های فوق العاده‌ای كه در این دوربین‌ها وجود دارد باعث شده این دوربین‌ها را تبدیل به ابزاری مناسب برای عكاسی آسمان شب شود. كارخانه‌های مختلفی اقدام به تولید DSLR ها كرده اند اما در بین آنها برند های كانن ( CANON ) و نیكون ( N IKON ) ازهمه مناسب ترند و از بین این دو، دوربین های كانن به دلیل قابلیت های بهترشان را پیشنها می کنیم.
شركت كانن دوربین های DSLR  خود را در سه مدل كلی تولید می كند. 1.دوربین‌های تك رقمی ( حرفه‌ای ) 2. دوربین های دو رقمی ( نیمه حرفه‌ای ) 3 .دوربین های سه رقمی ( آماتور ) و البته مدتی پیش یك دوربین چهار رقمی به نام 1000D هم به آن ها اضافه شد. اما منظور از این ها چیست؟ خیلی ساده. عدد مدل دوربین تعیین كننده است. مثلا دوربین 40D جزو دوربین های دورقمی كانن است که نمونه‌ای از عکسهای ان را در گالری www.astropix.ir   می توانید مشاهده کنید.
اما بین این دوربین ها چه تفاوتی است؟ دوربین ها ی تك رقمی كاملا حرفه ای هستند. دوربین‌هایی گران قیمت و با ارزشی كه بیشتر به درد كسانی می خورد كه شغل آنها عكاسی است یا در عكاسی تجربه‌ی زیادی دارند. در بین این دوربین ها دوربین
Canon 5D Mark II دوربین بسیار مناسبی برای عكاسی آسمان شب است. دوربینی با 21 مگاپیکسل که در اصل فول فریم نیز است.
اما دوربین های دورقمی دوربین های مورد علاقه ی بسیار از عكاسان آسمان هستند. قیمت نسبتا مناسب و قابلیت‌های فراوان در این دوربین‌ها باعث روی آوردن بسیاری از عکاسان آسمان شب است. از بین این دوربین‌ها در حال حاضر فقط یك نوع دوربین تولید می شود كه آن هم دوربین Canon 50D  است که دارای ایرادهایی هم هستند. اما با به روز رسانی نرم افزار آن می توان تا حدی آن را برطرف کرد.
اما دوربین های سه رقمی كانن جزو دوربین های آماتور هستند که قیمتشان هم نسبت به دوربین های دیگر مناسب تر است. این دوربین‌ها برای شروع و حتی كارهای جدی بسیار مناسب هستند. مدلهای موجود در بازار امروزه شامل 500D ، 450D، 400D و 550D است.

در این مقاله کوتاه برخی دوربین ها معرفی شدند. اگر قصد خرید داشتید مشورت با بزرگان عكاسی را فراموش نكنید.
اما دوربین ها برای عكسبرداری به لنز هم نیاز دارند. اكثر دوربین هایی كه در بالا معرفی شدند دارای لنزهای مناسبی برای عکاسی آسمان شب نیستند. این لنز چون به همراه دوربین است به این معنا نیست كه بهترین لنز برای آن دوربین به شمار می رود.

در عكاسی آسمان شب به چه لنز هایی نیاز هست؟
برای عكاسی آسمان شب اغلب به لنز های با کیفیت نیاز است. لنزهایی با فاصله کانونی متفاوت ( از لنز های واید گرفته تا تله های بزرگ) که هر كدام هم كاربرد خود را دارند. لنز های واید (FishEye 15mm ) برای ثبت قسمت وسیعی از آسمان به همراه مناظر زمینی، تله های كوچك (85mm) برای ثبت مقارنه‌ها و تله های بزرگ (200mm or 300mm) برای عكاسی از اجرام اعماق آسمان به همراه مقر موتوردار.
 بسته به نوع عكاسی كه انجام می دهید باید لنز های مورد نیاز را تهیه كنید. مثلا یك عكاس اعماق آسمان هیچ وقت سراغ لنز واید نمی رود. پس این نكته را به خاطر داشته باشید كه لنزی را انتخاب كنید كه مناسب سبك عكاسی شما باشد.
 
 
لنزهای تله سری L
 
سه پایه یکی از ابزارهای جانبی بسیار مهم در عکاسی آسمان شب است. در عكاسی روز نوردهی كسری از ثانیه است و در كسری از ثانیه لرزش دست اثری بر عكس نمی‌گذارد. اما در عكاسی شب چند ثانیه یا حتی چند دقیقه نوردهی می‌شود. پس نیاز به سه پایه بسیار محکم و مناسب است. سه پایه های گوناگونی با قیمت های کم و زیاد در بازار وجود دارد كه پیشنهاد میكنم در خرید سه پایه به استحكام آن دقت زیادی كنید. لرزشی كوچك از سه پایه كافی است تا عكس زیبای شما خراب شود. سه پایه‌های حرفه‌ای مانند Manfrotto و Gitzo و Velbon بسیار مورد تأیید عکاسان آسمان شب است.
 
 
 
 دكلانشور یکی دیگر از مهمترین ابزارهای جانبی برای عکاسی از آسمان شب است. . این وسیله به شما اجازه می دهد كه شاتر دوربین را تا هر زمانی كه دوست دارید باز نگهدارید. دكلانشور برای دوربین‌های کانن سری تک رقمی و سه رقمی متفاوت است. بهترین دکلانشور در حال حاظر مدل TC-80 است که تنها به دوربین‌های سری حرفه‌ای و نمیه حرفه‌ای کانن نصب می‌شود. برای افرادی که دوربین‌‎های سه رقمی دارد باید یا اصلاح دکلانشور رابط مخصوصی برای آن تهیه کنند.
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد