آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

در این مقاله آموزشی روش عکاسی از رد ستاره ها، ابزارهای مورد نیاز برای شما علاقه مندان توضیح داده شده است.

 

یکی از زیباترین عکس های آسمان شب، عکاسی رد ستارگان یا همان Star Trails است. اگر درطول شب، چند ساعت به آسمان بنگرید، ستارگان را می بینید که به سبب گردش وضعی زمین ( گردش زمین به دور خودش ) از شرق طلوع کرده و در غرب غروب میکنند. همین حرکت ستارگان را می توان در یک (در دوربین های آنالوگ ) یا چند صد عکس ( در دوربین های دیجیتال) به ثبت رساند و در یک فریم ارائه کرد.
در دوربین های آنالوگ با کمک دکلانشور میتوان چندین ساعت نوردهی  بر روی فیلم نگاتیو انجام داد و در دوربین های دیجیتال اما نوردهی‌های طولانی باعث داغ شدن و سوختن سنسورمی شود؛ به همین روش عکاسی پشت سر هم با فاصله زمانی کوتاه انجام می شود.

analoge digitgal camera

لوازم مقدماتی عکاسی رد ستارگان
در ابتدا به یک سه پایه‌ی مناسب و مقاوم در برابر باد ولرزشهای احتمالی کم نیاز داریم که دوربین بر روی آن سوار شود. میتوان با یک طناب کوهنوردی کیف یا کیسه های سنگین را به انتهای سه پایه متصل کرد تا از تکان‌های احتمالی و آثار سوء وزش باد جلوگیری کرد.

camera tripods 01


سپس با توجه به میدان دیدی، نوع عکس، مکان عکاسی و فضایی که میخواهیم داشته باشیم، نوع لنز را انتخاب می کنیم . لنز انتخابی می تواند لنز نرمال، واید و فیش آی  باشد. (توجه داشته باشید که لنز های تله بدلیل میدان دید کمی که به ما می دهد مناسب نیست).
* پیشنهاد :  اگر لنز Tilt Shift Lens یا به اصطلاح اصلاح پرسپکتیو در اختیار دارید، از آن استفاده کنید چرا که عکس‌های بسیار جالب و خلاقانه‌ای می‌توان تهیه کرد

camera lenses 01


در پایان هم به یک دکلانشور یا ریموت کنترل هایی که ورودی‌های فرمانی متعددی را میتوان به آنها داد نیاز خواهیم داشت. برخی از دوربین ها اینتروالومتر داخلی دارند یا میتوانند توسط وای فای به اپلیکیشنی روی گوشی متصل شده و از این طریق کنترل شوند. امابرای دوربین هایی که این امکانات را ندارند میتوان از یک اینتروالومتر اکسترنال استفاده کرد.
وضعیت باتری در شبهای عکاسی رد ستاره‌ها را باید مد نظر داشته باشید. به دلیل استفاده بسیار زیاد شاتر و سنسور باطری به زودی خالی می شود. پیشنهاد ما استفاده از وسیله ای به نام گریپ است. این وسیله در زیر دوربین نصب می شود و میتواند یک یا دو باطری اضافه را با باطری اصلی دوربین به صورت موازی درآورد.

 

شروع عکاسی رد ستارگان
مکان عکاسی :
برای شروع  اولین تصویر اولیه از رد ستارگان، مکان و چیدمان فضایی مناسبی را انتخاب کرده و بعد از قرار دادن تجهیزات عکاسی در محلی مناسب، روی بینهایت فوکوس می کنیم یا اینکه پرنور ترین ستاره را در نظر میگیریم و روی آن فوکوس میکنیم. راه حل نه چندان دقیق دیگر هم گرفتن یه چراغ قوه در فاصله ی ۱۵-۲۰ متری دوربین و فوکوس بر روی آن است ( البته برای لنزهای واید ).

نورسنجی :
نورسنجی در شب بستگی به نور محیطی دارد. نورهای محیط به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
نور طبیعی  : نورخورشید، ماه و دایره البروجی
نورمصنوعی : نورشهر، چراغهای و هر گونه دست ساخته بشری

White Balance /  WB یا سفیدی تصویر :
WB بخشی از عکاسی است که بیشتر دارندگان دوربین های دیجیتال یا کار کردن با آن را به درستی نمیدانند و یا از آن استفاده نمی کنند. اما واقعا ارزش یادگیری دارد چون تاثیر زیادی روی عکس هایتان خواهد گذاشت.
برخی از تنظیمات سفیدی تصویر که روی دوربین ها پیدا خواهید کرد, عبارتند از:

(Auto - خودکار ) : قسمتی است که دوربین بهترین گزینه را به نسبت تصویر انتخاب می کند و در بسیاری از مواقع به درد می خورد. اما بهتر است برای یک نور خاص روش دیگری به کار ببرید.
( Tungsten  - تنگستن) : این حالت معمولا با علامت یک لامپ کوچک نشان داده می ود و برای عکاسی در فضای بسته به خصوص زیر نور تنگستن (مانند نور لامپ) مناسب است و معمولا رنگ عکس را سردتر می کند.
( Fluorescent  - فلورسنت) : این حالت برای نور های سرد مثل نور مهتابی است که رنگ عکس را گرم تر خواهد کرد.
نور روز/ آفتابی – همه ی دوربین ها این حالت را ندارند چون تقریبا تنظیمات سفیدی تصویر در آن معمولی است.
ابری – این حالت کمی رنگ عکس را گرم تر از حالت آفتابی می کند.
فلاش – نور فلاش در عکس می تواند رنگ عکس را سرد نشان دهد. پس در این حالت Flash WB   رنگ تصویر کمی گرم تر می شود.
سایه – به طور کلی عکس در سایه سردتر از عکسی که زیر نور آفتاب گرفته شده به نظر می آید, پس این حالت رنگ عکس را گرم تر می کند.

خوب حالا شروع به عکاسی کنید و چند تصویر اول را فقط برای امتحان کردن و در نظر گرفتن موارد بالا به کار ببرید. بعد از چند صد عکس میتوان آنها را با نرم افزار هایی مانند استار تریل،استاراستکس،فتوشاپ و..  روی هم استک کرده و در یک فریم، ردی زیبا از ستارگان را خواهیم داشت.

Stra Set Maranjaab

* چند تعریف :
دوربین آنالوگ : دوربین آنالوگ دستگاهی برای ثبت عکس بر روی فیلم عکاسی (سطح حساس به نور) می‌باشد و تصویر گرفته شده بر روی فیلم بعد از ظهور بصورت نگاتیو یا منفی (ریورسال) قابل رویت است. دوربین عکاسی آنالوگ بصورت‌های کاملاً مکانیکی، نیمه خودکار،
کاملاً خودکار (ناوبری الکترونیکی)، طراحی و ساخته شده است.
دوربین دیجیتال : دوربین دیجیتال یک دستگاه الکترونیکی است که برای گرفتن عکس و ذخیره آن بجای فیلم عکاسی از حسگرهای حساس به نور معمولاً از نوع CCD یا CMOS استفاده می‌کند و تصویر گرفته شده توسط سنسور طی چند مرحله به حافظه دوربین برای استفاده فرستاده می‌شود.

نویسنده: الهام موسس غفاری

عکاس و نویسنده علمی وب سایت آسمان شب ایران، عضو گروه رصدگران آسمان شب ایران

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد