آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

آیا شما میتوانید از کهکشانها و خوشه های ستاره ایی از حیاط منزلتان عکاسی کنید؟ این امر بستگی به وضعیت نورمحیطی در محل شما دارد، که آلودگی نوری چقدر است و شما چقدر زمان برای عکاسی صرف خواهید کرد؟

 


اگر از فعالان در زمینه عکاسی از آسمان شب هستید، یقینا شگفت زده خواهید شد اگر بتوانید عکسهای مناسبی مانند آنچه در مجلات و سایتها دیده‌اید را در منزل بگیرید!! در این زمینه دو خبر خوب و بد هست: خبر خوب این که، بله!  شما میتوانید از حیاط منزلتان عکاسی آسمان شب کنید، چه منزل شما در حومه شهر و بدور از آلودگی نوری باشد و یا منزلتان در مرکز شهر و در آلودگی نوری شدید قرار گرفته باشد.

 

Lodriguss 4.1 Cherry Springs

زیر آسمان واقعا تاریک این امکان را دارید که اجرام کم نورتر را به تصویر بکشید بدلیل کنتراست جرم آسمانی و زمینه آسمان . چری اسپرینگ آسمانی با قدر 21.8 بر  ثانیه قوسی مربع دارد .هر کدام از این تصاویر قسمت مشابهی از آسمان را (صورت فلکی رامی) نشان داده است . زمان نوردهی 55 ثانیه  در f/2.8 و  ISO3200 بر روی سه پایه با لنز 16 میلمتری


خبر بد اینست، که هر چه آسمان روشنتر باشد نیاز به صرف زمانهای یکپارچه بیشتری در عکاسی برای جبران این موضوع دارید. یکپارچگی کلمه ایی لغوی بوده که برای کل زمان نوردهی میباشد که میتواند ترکیبی از چند نوردهی با زمانهای کوتاهتر باشد. برای مثال در گذشته اگر برای یک تک تصویر لازم بود یک ساعت نوردهی انجام شود امروزه با فناوری دیجیتال میتوان با ترکیب 12 عکس با زمان نوردهی 5 دقیقه ایی همین نتیجه را گرفت.
در یک تصویر تک فریم، تعدا فوتونهایی معینی از اجرام اعماق آسمان دریافت خواهید کرد. از طرف دیگر فوتونهایی نیز از پیش زمینه آسمان دریافت مینمایید که اغلب بدلیل پراکندگی ناشی از نور شهر در اتمسفر است. مقدار فوتونهایی که از اجرام اعماق آسمان می رسد معمولا ثابت و در حد معینی است در حالیکه تعداد فوتونهایی که از پیش زمینه آسمان دریافت خواهید کرد بسیار متغیر بوده و بستگی به میزان آلودگی نوری دارد.
اگر در یک آسمان تاریک عکاسی کنید، بهترین کنتراست را بین جرم آسمانی و پیش زمینه آسمان خواهید داشت. در زیر یک آسمان غیر تاریک کنتراست جرم آسمانی و پیش زمینه آسمان به شدت کاهش می یابد و شما برای جبران این امر نیاز به صرف زمان یکپارچه بیشتری برای نوردهی خواهید داشت
این موضوع یکمقدار گیج کننده است، زیرا نوردی های مجزا در زیر آسمان روشن به اجبار باید کوتاه باشند در مقابل در فکر بسیاری از عکاسان بی تجربه برعکس این موضوع است، که در آسمانهای روشن میبایست تک تصویر با نوردهی طولانی انجام شود. برای جبران شما به تعدادی تصویر با نوردهی کوتاه برای افزایش سیگنالهای مطلوب در تصویر نهایی  نیاز دارید. در آخر این مقاله در جدول توضیح لازم داده شده است.

Lodriguss 4.2 Batsto
زیر آسمان بارن پاینز نیوجرسی جایی که کهکشان راه شیری دیده میشود باقدر  روشنتر از 20.8  . مقداری آلودگی نوری از سمت شهر فیلاذلفیا (35 مایل در شمال)  و شهر آتلانتیک (25 ممایل در جنوب) واقعا تاریک این امکان را دارید که اجرام کم نورتر را به تصویر بکشید بدلیل کنتراست جرم آسمانی و زمینه آسمان . زمان نوردهی 15 ثانیه  در f/2.8 و  ISO1600


محاسبه زمانهای نوردهی زیر آسمانهای دارای آلودگی نوری
روشنایی آسمان با واحد قدر (شدت) در ثانیه قوسی مربع (brightness of the sky ) اندازه گیری میشود یک آسمان تاریک خوب میتواند دارای قدر 21.8 باشد . آسمان با مقدار کم آلودگی نوری که شما میتوانید راه شیری را ببینید دارای قدر 20.8 است. در حومه شهر (جاده کمربندی فیلادلفیا ) در یک شب خوب بدون ماه  قدر آسمان به 18.8 میرسد و در مرکز شهر (فیلادلفیا) آسمان روشنتر از قدر 17.8 خواهد بود. بدون نیاز به دانش پیچیده ریاضی ، برای هر واحد قدر که آسمان روشنتر باشد شما برای جبران در عکاسی نیاز به 2.51 برابر افزایش زمان نوردهی خواهید داشت .
هنگامی که زیر یک آسمان تاریک (چری اسپرینگ) با قدر 21.8 از M31  عکسی با کیفیت با یک ساعت نوردهی یکپارچه میگیریم برای گرفتن نتیجه مشابه در زیر آسمانی با قدر 20.8 (بارنز پاین نیوجرسی) نیاز به زمان نوردهی 2.51 ساعت خواهیم داشت. در زیر آسمانی با قدر  18.8 که سه قدر روشنتر از آسمان تاریک با قدر 21.8 هست نیاز به 2.51 × 2.51 × 2.51 زمان نوردهی بیشتر میباشد که میشود 15.8 ساعت .
از مرکز یک شهر بزرگ با آلودگی نوری زیاد حداقل آسمان چهار قدر روشنتر از آسمان تاریک با قدر 21.8 میباشد و این بدین معنی است که به 2.51 x 2.51 x 2.51 x 2.51 زمان نوردهی بیشتر یعنی حدود 40 ساعت نیاز خواهیم داشت تا بتوانیم کیفیت عکسی مشابه با عکس در زیر آسمان تاریک با یک ساعت نوردهی داشته باشیم.
در بالا  زمان نوردهی برای عکاسی از  M31  که یک کهکشان نسبتا روشن از اعماق آسمان است مثال زده شد. برای اجرام واقعا کم سو به چندین ساعت نوردهی بیشتر زیر آسمان تاریک نیاز خواهید داشت . با یک حساب سر انگشتی میتوان دریافت که چرا ارزش دارد که یکی دوساعت رانندگی کرد و به زیر یک آسمان تاریک رفت و نتیجه بهتر  با صرف زمان بسیار کمتری گرفت.

Lodriguss 4.3 Suburban
 زیر آسمان منزل در حومه فیلادلفیا با آسمان  قدر 18.8  یعنی 16 برابر روشنتر از آسمان چری اسپرینگ  . کهکشان راه شیری پیدا نیست در نوردهی 4 ثانیه و f/4  و ISO3200

 

 در جدول ذیل خلاصه ایی از زمانهای نوردهی برای جبران روشنایی آسمان آمده است :

 

 21.8 1
20.8 2.5
19.8 6.3
18.8 15.8
17.8 39.7

 

 

منبع اصلی مقاله  : Sky&Telescope

نویسنده: مجید رضا دهقانی

نویسنده ومترجم وب سایت آسمان شب ایران، همکار گروه رصدی آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد