آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

در این مقاله با روشی جدید در پردازش تصاویر آسمان شب آشنا میشویم که تصویری نهایی ترکیبی از یک تصویر نجومی و یک اثر هنری خواهد بود.

عکاسی در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود. این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی ( Photography ) خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمه یونانی فتو ( Photo )  به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است،  بنابراین، فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است.
دنیای عکاسی با ثبت تصاویر بر روی فیلم نگاتیور آغاز شد و امروزه با ثبت تصاویر از طریق CMOS و CCD به اوج خود رسیده است. حال، در ادامه در مورد بحث اصلی که عکاسی آسمان شب و روشی خلاقانه بیشتر خواهیم گفت.

عکاسی آسمان شب ( عکاسی نجومی ) :
عکاسی آسمان شب عمری به درازای هنر عکاسی دارد. عکاسی نجومی یکی از گرایشهای بسیار جذاب در این رشته است که امروزه نیز تمایل بسیاری از عکاسان طبیعت نیز به آن زیاد شده است. این بخش از عکاسی دارای زیر شاخه ها و روش های تصویر برداری گوناگونی است.
عکاسی نجومی را می توان به بخش های زیر تقیسم بندی کرد ( این تقسیم بندی کامل نیست ) :

عکاسی طبیعت و آسمان شب – Landscape
•    عکاسی ستاره ای نقطه ای
•    عکاسی رد ستاره ای
عکاسی اعماق آسمان –  DeepSky
عکاسی از ماه،خورشید و سیارات – Solar System photography

mahyar moradi chafi 01 03

با پیشرفت تکنولوژی سیستم های ثبت تصویر دیجیتال (دوربین های عکاسی) شاهد تحولی عظیم در بخش نرم افزار و سخت افزار بوده اند. و همچنین نرم افزار های های پردازش تصاویر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هر روز شاهد تغییری جهت راحتی کار ، افزایش کیفیت ، خلق جلوه های زیبایی و ... در این نرم افزار ها هستیم. یکی از همین امکانات و به اصطلاح پلاگین ها سبب تبدیل تصاویر نجومی به تصاویر نجومی-هنری  میشود.

روشی جدید برای تصاویر زیبا از آسمان شب
در این روش از ویرایش عکس سعی می کنیم دید جدیدی را از زیبایی حرکت ستاره ها برای شما به نمایش بگذاریم. در این روش ستاره ها به جای اینکه حول ستاره قطبی در گردش باشند، دور مکانی که شما مشخص می کنید دوران پیدا می کنند و نمایشی دیدنی از رقص ستاره ها در آسمان پدید می آید. این روش بیشتر جنبه هنری و فاین-آرت دارد که به آن Vortex Star trails می گویند.
روشی که نهایتا به شما تصویری چرخان از ستارگان را میدهد، که در نگاه اول انسان را به یاد یکی از شاهکارهای  ونگوک ، تابلوی " شب پرستاره " می اندازد .اثری که در آن آسمان شبی با ابرهای چرخان خودنمایی میکرد ولی اینبار ستارگان جای خود را به ابر ها داده اند.
برای خلق یک تصویر گردش ستاره ای به روش ورتکس تصویر تک فریم ستارگان در نرم افزار با انجام اقداماتی و با تعریف محدوده و نقطه دوران و میزان دوران ، حول نقطه مورد نظر دوران داده میشود. هر دورانی به یک لایه مجزا تبدیل شده که در نهایت با ادغام آنها میتوان به تصویر مورد نظر دست یافت.

قبل ویرایش

mahyar moradi chafi 01 01

 

بعد از ویرایش

mahyar moradi chafi 01 02

بیشتر بدانیم :


در روش آنالوگ ثبت تصویر بر روی فیلم عکاسی توسط یک فرآیند شیمیایی است که در واکنش به نور اتفاق می‌افتد. در حالی که یک عکس دیجیتال  از مجموعه‌ای از پیکسل‌ها تشکیل می‌شود.

 

نویسنده: مهیار مرادی چافی

منجم آماتور، عکاس آسمان شب، همکار وب سایت آسمان شب ایران

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد