آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

،تلسکوپ فضایی هابل با نفوذ به اعماق ابر بزرگ ماژلانی زیبایی‌های دیده نشده‌ای از این بخش از آسمان را آشکار ساخته‌است.

تصویر جدیدی كه تلسكوپ فضایی هابل توسط دوربین پیشرفته خود ثبت كرده و به زمین ارسال كرده‌است، توده‌ای درخشان و آبی‌رنگ از گازهای درخشان و ستاره‌های داغ و جوان را نشان می‌دهد كه در میان كهكشانی كوتوله به نام ابر بزرگ ماژلانی جا خوش كرده‌اند.

ابر بزرگ ماژلانی یا LMC یكی از كوچكترین كهكشان‌های اقماری است كه در مدار كهكشان راه شیری در چرخش است و در میان گروهی از كهكشان‌ها جا دارد كه به گروه محلی مشهورند. این كهكشان همچنین یكی از نزدیك‌ترین كهكشان‌ها به زمین است و در فاصله 163 هزار سال نوری از آن قرار گرفته‌است.

 



هابل در این تصویر به منطقه زایشگاه ستارگان خیره شده‌است كه به N159 مشهور است و وسعتی برابر 150 سال نوری دارند و زادگاه بسیاری از ستاره‌های داغ و جوان است.

به گفته دانشمندان تیم هابل، این ستاره‌ها نور شدید فرابنفشی از خود متصاعد می‌كنند كه باعث درخشش گازهای هیدروژن و ایجاد بادهای ستاره‌ای شدید می‌شود كه باعث تراش دادن لبه‌های كهكشان شده و به تاروپود موادی كه در اطراف وجود دارد، شكل می‌دهند.

در میان این منطقه زایش ستاره‌ای ابر كیهانی پروانه‌ای شكلی قرار گرفته‌است كه به سحابی پروانه مشهور است. این منطقه حاوی مقادیر زیادی از گازهای فشرده است و همین زمینه تولد ستارگان را فراهم می‌كند. N159 در جنوب سحابی عقرب در فاصله 170 هزار سال نوری از زمین واقع شده‌است، سحابی كه زادگاه صدها هزار ستاره است.

نویسنده: مهرنوش آذرآز

عکاس و مترجم وب سایت آسمان شب ایران

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد