آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

پس از یک ائتلاف بین المللی دانشمندان ، اولین تصویر از یک سیاه چاله در سال گذشته منتشر شد.

 

امسال هم تصویری از یک سیاهچاله ابر پرجرم و درخشان همراه با جت ذرات توسط تلسکوپ افق رویداد منتشر شد.این تصویر یک کوازار را با نام 3C 279 در صورت فلکی سنبله نشان می دهد در واقع هسته درخشان یک کهکشان بسیار دور است و در فاصله پنج و نیم میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد که جتی از ذارت از آن خارج شده است.

یک کوازار بسیار روشن در قلب یک کهکشان است که در داخل آن یک سیاهچاله ابر پرجرم  قرار دارد و توسط “ دیسک از ماده” در حال چرخش در اطراف هسته مرکزی احاطه شده است.

جت سیاه چاله را با سرعت 99.5 درصد سرعت نور ترک کرده است.برای گرفتن مجموعه ای از تصاویر این تیم  از تکنیک “آرایه تداخل سنجی بسیار بزرگ” که جمع آوری همزمان اطلاعات از ۸ تلسکوپ رادیویی از سراسر جهان استفاده کرده است همان روشی که در سال گذشته سیاهچاله خفته در قلب کهکشان M87  شکار شد ، این روش قطر تلسکوپ رادیویی را به صورت مجازی هم اندازه قطر کره زمین می کند.

 سیاه چاله M87 توسط هاله ای از گاز روشن که به وسیله گرانش به داخل کشیده شده است احاطه شده است ، اما 3C 279 همچنین یک سیاه چاله فوق العاده در قلب خود دارد جرمی معادل یک میلیارد برابر جرم خورشید ما است و در حال جذب و خرد کردن هر ستاره یا گازی است که به افق رویدادش خیلی نزدیک می شود.

این ماده به احتمال زیاد روی دیسکی که در اطراف سیاچاله پیچیده است ، جمع می شود ، اما برخی از آن به همراه دو جت در جهت های مخالف به درون فضا پرتاب می شوند.

تلسکوپ EHT سپس تجزیه و تحلیل و ترکیب این اطلاعات را به تمرکز بر روی اجرام دور با رزولوشن ۲۰ میکروثانیه قوسی در آسمان انجام می دهد. معادل کسی بر روی زمین ، یک پرتقال بر روی ماه را مشاهده کند.

نویسنده: محمد صادق فقان پور

کارشناس ارشد GIS، ستاره‌شناس آماتور، همکار آسمان شب ایران

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد