آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

وای ماه چقدر قشنگه!!! این صدای بسیاری از کودکان و نوجوانان زمانی است که از دوربین چشمی و یا تلسکوپ ماه را می‌بینند و لذت دیدن تنها قمر زمین را با تلسکوپ تجربه می‌کنند نه عکس‌هایی که همه روزه در اینترنت ارسال می‌شود. در این مقاله سعی کرده‌ایم راه خرید تلسکوپ را برای شما هموار کنید

 

قدم اول
تلسکوپ یا دوربین دوچشمی، کدام بهتر است؟ در بسیاری از کتاب‌ها و مقاله‌های رصدی خرید دوربین دوچشمی برای شروع کار رصد آسمان شب پیشنهاد شده است که ما تلسکوپ را به شما پیشنهاد می‌کنیم!!! دوربین دوچشمی را در مواردی پیشنهاد می‌کنیم که بخواهید پس از یادگیری صورتهای فلکی و اجرام آسمان شب، بیشتر از دیدن آنها لذت ببرید. از یاد نبریم که نمای خوشه‌های ستاره‌ای در دوربین دوچشمی بسیار زیبا است. دلیل پیشنهاد نکردن دوربین دوچشمی برای رصدهای جدی آسمان شب : بزرگنمایی کم، سنگینی ابزار، نیاز به پایه مناسب، هم قیمت تلسکوپ، سردردهای شدید در صورت تنظیم نبودن دورببن دوچشمی است.
بنابراین پیشنهاد اصلی ما تلسکوپ است، آن هم در اندازه‌های متوسط و کوچک برای شروع کارهای جدی رصد آسمان شب. تلسکوپ همانطور که از اسمش نشان می دهد، مخصوص رصد آسمان شب و زیبایی های آن است. این ابزار رصدی می تواند با بزرگنمایی مناسب و داشتن کیفیت مناسب، آسمان شب را آن گونه که هست به شما نمایش دهد.  دلیل انتخاب کردن تلسکوپ : بزرگنمایی بالا، کیفیت اپتیکی، قیمت مناسب

* اما بازهم تأکید میکنیم که انتخاب ابزار رصدی بر اساس سلیقه و نیاز رصدگر است و این مقاله بر اساس تجربیات رصدی نویسنده است.

Skywatcher Bk60700 01 

 


قدم دوم :
چه تلسکوپ دانش آموزی یا کوچکی مناسب است؟ امروزه شرکتهای بسیاری ابزارهای رصدی کوچک و مناسب را تولید کرده اند، اما انتخاب در بین آنها سخت است.
اول، انتخاب تلسکوپ اندازه قطر عدسی یا آینه تلسکوپ است. هرچه قطر دهانه ورودی نور بیشتر باشد،کیفیت اپتیکی و تصویر واضحتری را خواهید داشت.
دوم، داشتن فاصله کانونی متناسب با قطر دهانه تلسکوپ است. هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد بزرگنمایی بیشتر است ولی از اندازه استاندارد که خارج شود کیفیت اپتیکی کاملا کاهش می یابد. به طور مثال حداکثر فاصله کانونی برای تلسکوپ 9 سانتیمتری  90 سانتی متر است و فاصله کانونی 70 سانتیمتر بسیار ایدآل است.
سوم، انتخاب پایه تلسکوپ بر اساس کارایی آن است. پایه های تلسکوپ به دو دسته سمت - ارتفاعی و قطبی تقسیم می شوند. پایه های سمت - ارتفاعی برای رصدهای سریع و مسابقه ها کاربرد دارد. مدلی از پایه تلسکوپ به نام دابسونی نیز وجود دارد که در دسته سمت - ارتفاعی ها قرار می گیرد. پایه های دابسونی امروزه طرفداران بسیاری دارد که نمونه ای از آن را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

LightBridge Mini Trio

پایه های قطبی از لحاظ رصدی بسیار کاربردی هستند ولی برای رصد با آنها به قطبی کردن نیاز دارد. به منظور قطبی کردن تلسکوپ باید محود بعد به سوی ستاره قطبی نشانه رود تا تلسکوپ هم محور زمین شود. بعد از انجام این تنظیمات تلسکوپ می تواند به راحتی به دنبال هر جرم رصدی حرکت کند. حتی میشود با نصب موتور ردیاب بر روی پاسه قطبی به عکاسی از آسمان شب پرداخت.

inspire 80az 01

قدم سوم:
تلسکوپ شکستی بهتر است یا بازتابی؟ تجربه رصد با هر دو این ابزار بسیار هیجان انگیز است. در بسیاری از موارد تلسکوپ های شکستی قیمت بالاتری دارند، ولی حمل نقل آسان این ابزار رصدی دلیل اصلی اولین انتخاب برای بسیاری ار علاقه مندان است. اما تلسکوپ های بازتابی قطر بیشتر و وضوح بیشتری نسبت به شکستی ها دارند. البته انتخاب این مورد بیشتر سلیقه‌‎ای و بر اساس نیاز رصدگر است.

ما همیشه برای مشاوره به مخاطبین تازه کار خود، پیشنهاد تلسکوپ شکستی را می‌دهیم . دلیل این امر نیز سادگی در استفاده و یادگیری سریع است. البته بر اساس هزینه شما می‌توان تلسکوپ بازتابی بسیار خوب نیز انتخاب کرد.

Skywatcher N 76 300 Heritage Dobsonian

قدم آخر:
تعیین تلسکوپ آخرین قدم است. در این مورد بعد از انتخاب تلسکوپ مورد نظر می توانید آن خریداری کنید و یا قبل از خرید برای اطلاعات بیشتر با مشاور خرید تلسکوپ صحبتهایی را داشته باشد...

 

فروشگاه ایران اپتیک : www.iranoptic.ir

تلفن مشاوره و خرید :  09120228419 - 02166175765

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد