آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
براى نخستین بار در تاریخ پروازهاى فضایى، فناورى تلفن همراه براى ارسال پیام هاى رادیویى به زمین مورد استفاده قرار گرفت. تلسکوپ فضایی هرشل كه چهاردهم ماه مه پرتاب شد، دو روز بعد با استفاده از فناورى مشابهى كه در GSM شبكه تلفن همراه به كار مى رود، داده هایى را به صورت آزمایشى به ایستگاه ردیابى ESA ارسال نمود.
تلفیق GMSK براى اولین بار در فضا به كار گرفته مى شود. GMSK معمولا در سیستم سراسرى براى ارتباطات سیار GSM شبكه تلفن همراه و به دلیل كارایى آن در پهناى باند مورد استفاده قرار مى گیرد. در یك GSM نمونه در شبكه تلفن همراه فناورى مشابهى داده ها را با سرعت پایین ترى منتقل مى كند.
 
تلسکوپ 35 متری ESA در استرالیا جهت دریافت اطلاعات هرشل
 
فضاپیماى پلانك كه همراه با هرشل پرتاب شد نیز از فناورى GMSK استفاده مى كند و قابلیت انتقال آن بعدها در طول ماموریت این ماهواره آزمایش خواهد شد. در طول این ماموریت ها ، ارتباطات مبتنى بر GMSK براى انتقال داده هاى گردآورى شده با ابزارهاى علمى هرشل و پلانك توسط هر دو فضاپیما مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شبكه سراسرى GSM هم اكنون بیش از 80 درصد جمعیت جهان را در بیش از 212 كشور و منطقه پوشش مى دهد و به زودى تا 1.5 میلیون كیلومتر فراتر یعنى تا نقطه لاگرانژى دوم (L2) كه مقصد مدارى نهایى پلانك وهرشل است، گسترش خواهد یافت.
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد