آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
انجمن نجوم آیاز در اولین فعالیت خود در تابستان ۸۸ ، یک برنامه رصدی در دامنه کوه سهند را تدارک دید که با تلاش اعضای با تجربه انجمن شبی بیاد ماندنی برای آیاز بود.
این بار برای سومین بار بود که آیاز برای رصد به دامنه سهند (پیست اسکی سهند) رفت تا بار دیگر آسمانی از جنس آسمان کویر را تجربه کند. چونین آسمانی در نزدیکی شهر تبریز کم نظر یا شاید بی نظیر باشد هرچند که افق جالبی برای رصد ندارد... اگر شما اینجا را برای رصد انتخاب کنید از یک سو آلودگی نوری شهر و از سوی دیگر کوه های این منطقه کوهستانی مانع رصد افق می شود اما بی شک از زیبایی های بالای سر خود لذت خواهید برد.

تیم رصدی پنجشنبه عصر (۸ مرداد) به سمت مکان تایین شده حرکت کرد و قبل از غروب آفتاب ابزار های رصدی را آماده کردند و در فرصت چند ساعتی تا غروب ماه به بحث مسائل تعوری رصد پرداختند. بعد از غروب ماه و محیا شدن شرایط ، رصد خود را آغاز و تا سحر گاه روز جمعه به رصد اجرام ستاره ای و غیر ستاره ای پرداخت.

انجمن نجوم آیاز قصد دارد تا با افزایش شب های رصدی اعضا را برای مسابقاتی چون ماراتون مسیه یا رقابت رصدی صوفی  آماده کند. قابل ذکر است آیاز برنامه های سال جهانی نجوم را ادامه خواهد داد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد