آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 كهكشان عجیب Arp 261 درحالی از تفسیری بی سابقه ازاكتشافات جدید آشكار شد, كه در واقع از رویارویی دو كهكشان تشكیل شده است ! Arp 261 در حدود فاصله 70 میلیون سال نوری از ما و در صورت فلكی میزان (ترازو) قرار گرفته است . این داده های جدید توسط تلسكوپ بزرگ ESO  در رصدخانه ی پارنال شیلی به ثبت رسانده شده است .

Arp 261 در كاتالوگ كهكشان های عجیب Halton Arp فهرست بندی شده است . در واقع اجرام موجود در این فهرست از دهه ی 1960 میلادی به بعد كشف شده اند و به ترتیب تاریخ وقوع شان در آسمان ، در یك فهرست گرد هم آمده اند .
 

 

تصاویر استفاده شده برای خلق تصویر جدید  Arp 261 تنها با هدف مطالعه ی كهکشان های برهم كنشی تهیه نشده است ، بلكه هدف تخقیق در مورد خصوصیات جرم نامشخص را بر عهده دارد. این جرم نامشخص در سمت راست نورانی ترین قسمت Arp 261 قرار گرفته است. این جرم كه نزدیك به مركز تصویر است ، در واقع ستاره ی در حال رمبش با نامSN1995 N است .علاوه بر این تصور می شود كه نتیجه ی رمبش نهایی ستاره ی پرجرم در پایان حیاتش بدلیل كم سو شدن تدریجی اش غیر عادی است و هنوز 7سال پس از انفجار آن به طور واضح دیده می شود .

منبع: www.universetoday.com

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد
  • شفق قطبی

    عکاس: حسین نصری شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت

    ...
  • آخرین ماه کامل سال ۱۴۰۲

    عکاس : مهدی اکبری آخرین ماه کامل سال شمسی بر فراز برج سنگی (میل سنگی) متعلق به هشتصد سال پیش و دوره سلجوقی در حاشیه کویر

    ...