آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 در تحقیقی جدید از تلسکوپ فضایی اسپیتز ناسا؛ سیاراتی فرا خورشیدی مشاهده شدند که در اطراف ستاره های سردتر از خورشید چرخه ای جدیدی از حیات را می پیمایند.البته این تناقص درحالی است که در زمین حیات به مانند "سوپی داغ" آن را فرا گرفته بود و عناصر شمیمایی در دمایی فوق العاده به هم پیوند خوردند.

این گروه با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر شکل گیری صفحات سیاره ای را در اطراف 17 ستاره سرد و 44 ستاره خورشید گون بررسی کردند. ستارگان بررسی شده عموما سنی در حدود 3 میلیون سال دارند و سیارات آنان همگی در حال شکل گیری و تکامل هستند.کماکان اخترشناسان نیز با بررسی طیف این ستارگان به وجود هیدروژن و هیدروکربن ها در این سیارات پی بردند البته لازم به ذکر است که هیدروژن و دیگر ایزوتپ های آن به عنوان ملکول پایه در این سیارات به شمار می روند.

به مدد طیف نگار تلسکوپ فضایی اسپیتزر محققان توانستند هیدروکربن سیر نشده ای به فرمول C2H2 را شناسایی کنند این ماده که در گاز های چرخشی به دور ستارگان مشاهده شده است؛ اساس هیدروکربن دیگری به فرمول C5H5N5  را تشکیل می دهد. همچنین C5H5N5  خود نیز جزو ملکول های سازنده ی دی ان ای به شمار می رود.لازم به ذکر است که دی ان ای در تمامی دستگاه های زیتی زمین یافت می شود.

محققان C2H2 را در 30درصد صفحات ستارگان زرد رنگ(مانند خورشید) مشاهده کرده اند اما این ملکول تا کنون در هیچ یک از ستارگان سردتر نظیر کوتوله های قهوه ای و...  مشاهده نشده بود.درواقع این گروه برای اولین بار توانستند ملکول های پایه ای حیات را در اطراف ستارگان سردتر شناسایی کنند.

همانطور که می دانید ستارگان کوتوله در هاله ی بسیار عظیم غبار به وجود می آیند و محققان گمان می کنند تحقیق در نور فرابنفش عامل این کشف عظیم در کیهان شده است.همچنین آنان امیدوارند با تحقیقات بشیتر بتوانند نظریه ی پیداش زمین را نیز دگرگون کند و ما را در داشتن درک بهتری از عالم یاری بخشد.

به برکت تلسکوپ فضایی اسپیتزر و گروه محقین ناسا هم اکنون احتمال وجود حیات در اطراف ستارگان کم جرم تر (که البته دارای عمر بلندتری نیز هستند) هم می رود و آنان قصد دارند با ادامه تحقیقات پرده از اسرار گیتی بردارند.

 

منبع: www.universetoday.com

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد
  • شفق قطبی

    عکاس: حسین نصری شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت

    ...
  • آخرین ماه کامل سال ۱۴۰۲

    عکاس : مهدی اکبری آخرین ماه کامل سال شمسی بر فراز برج سنگی (میل سنگی) متعلق به هشتصد سال پیش و دوره سلجوقی در حاشیه کویر

    ...