آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 سال گذشته مهندسین با موفقیت درپوش غبار تلسکوپ کپلر ناسا را ار آن جدا کردند و این رصدخانه فضایی بزودی جستجوی سیارات شبه زمین را اغاز می کند . به گفته James Sanson  مدیر پروژه کپلر : " از JPL این درپوش جدا شده و دقیقا طبق طراحی از کپلر فاصله گرفت . این امر گامی اساسی در راستای پاسخ به این سول به شما می رود که آیا سیاراتی مشابه زمین ما نیز وجود دارد و ما در راه شیری تنها هستیم ؟ . "
کپلر در 6 مارس 2009 پرتاب شد و حداقل 5/3 سال به بیش از 100 ستاره در راه شیری برای جستجوی نشانه هایی از سیارات هم اندازه زمین چشم خواهد دوخت .

 

انتظار می رود برخی از این سیارات در مدارهایی در کمربند حیات اطراف یک ستاره گردش کنند ، ناحیه ای گرم و جایی که آب می تواند در روی سطح ذخیره شود . ابزار علمی این ماموریت که نورسنج نامیده میی شود شامل بزرگترین دوربین هایی است که تاکنون به فضا فرستاده شده است . و CCD های آنها اطراف ناچیز نور دور ستارگان را ( که هنگام عبور سیاره ها از مقابل ستاره شان و با جلوگیری نسبی از رسیدن نور ستاره به کپلر می دهد ) آشکار می کند .
در پوش غبار بیضی شکل تلسکوپ با ابعاد 7/1 در 3/1 متر برای محافظت از نورسنج در مقابل آلودگی قبل و بعد از پرتاب و همچنین جلوگیری از ورود نورهای مزاحم به تلسکوپ (که ممکن است به آشکار سازهای حساس آن آسیب برساند ) در طول پرتاب تعبیه شده بود . علاوه بر این درپوش در تنظیم نورسنج نیز مورد استفاده قرار گیرد .
به گفته William Borucki محقق اصلی این پروژه " اکنون این نورسنج قادر به دیدن ستاره هاست و بزودی جستجوی سیارات را نیز آغاز خواهد کرد .
 
منبع: www.universetoday.com

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد
  • شفق قطبی

    عکاس: حسین نصری شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت

    ...
  • آخرین ماه کامل سال ۱۴۰۲

    عکاس : مهدی اکبری آخرین ماه کامل سال شمسی بر فراز برج سنگی (میل سنگی) متعلق به هشتصد سال پیش و دوره سلجوقی در حاشیه کویر

    ...