آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 سال ها از پیدایش ایده ی وجود "سیاره ایکس" می گذرد و تمامی محققان همگی در تلاش هستند تا به ماهیت و فاصله ی این سیاره پی ببرند.یک محقق ایتالیایی با تحلیل مدار های سیارات درونی اقدام به تخمین فاصله این سیاره کرد.سیاره ایکس و نمیس که دو سیاره شوم به شمار می روند هم اکنون مورد بررسی های دانشمندان قرار گرفته اند. البته همانطور که همگان می دانند این سیارات تنها در تخیل انسان بوده است.


پرسیوال لاول برای نخستین بار نظریه وجود سیاره ایکس را در اواسل قرن بیستم مطرح کرد.او بر این عقیده بود که سیاره ای پرجرم در میان مدار نپتون قرار دارد که جاذبه آن باعث تاثیر در حرکت نپتون می شود. کماکان وی موفق به کشف سیاره شد سیاره ای که هم اکنون آن را با نام پلوتو می شناسیم. در واقع جرم پلوتو بسیار کمتر از حدی بود که بخواهد بر روی نپتون با اورانوس تاثیری داشته باشد و لذا همگان پی بردند که پلوتو همان سیاره ایکس نیست! البته با کشف سیاره کوتوله پلوتو, پرونده جنجالی سیاره ایکس نیز بسته شد و تنها حدس و گمان هایی از آن بجا مانده است.

هم اکنون این پژوهشگر ایتالیایی نتایج تحقیق خود را در باره مدار های سیارات درونی منتشر کرده است و همانطور که انتظار می رفت سیارات دورنی تحت تاثیر سیاره ای در دوردست های منظومه شمسی است.

به طور خلاصه اگر سیاره ای فرضی یا دوگانه ای شبیه به خورشید نزدیک به ما بود. ما می توانستیم از گرانش آنها با خبر شویم البته این موارد تنها شواهدی بی پایه نیست چراکه چنین سیاره ی باید در کمربند کویپر قرار می گرفت و ستاره همدم خورشید نیز در ابر اورت جای بگیرد. البته تحقیقات نجومی منبی بر پاسخگویی به این سوالات و نظریه ها همچنان ادامه دارد.

کماکان به نظر می آید اغلب سیاراتی که دارای جرمی به اندازه ی مریخ و سنگینتر  بوده اند در منظومه ی شمسی کشف شده اند  ،دانشمندان به تازگی محاسبه کرده اند کمترین فاصله ای که در آن اجرامی با جرم مریخ ؛ زمین ، مشتری و خورشید می توانند خورشید را دور بزنند به ترتیب  ، 62 ، 430  ،886  ، و 8995 واحد نجومی است .بطور مثال پلوتو درمداری به فاصله متوسط 39 واحد نجومی خورشید را دور می زند.

با این وجود می توانیم نسبت به وجود این سیاره فرضی ابراز امیدواری کنیم و خود را برای شنیدن خبر کشف سیاره ایکس آماده کنیم!!
 
منبع:www.universetoday.com

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد
  • شفق قطبی

    عکاس: حسین نصری شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت

    ...
  • آخرین ماه کامل سال ۱۴۰۲

    عکاس : مهدی اکبری آخرین ماه کامل سال شمسی بر فراز برج سنگی (میل سنگی) متعلق به هشتصد سال پیش و دوره سلجوقی در حاشیه کویر

    ...