آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 یكشنبه 30 فروردین 1388 بود كه برای تمرین رقابت رصدی مسیه به رصدخانه دانشگاه كاشان كه در كنار چارتاقی نیاسر واقع است رفته بودیم . از رصد خانه فقط قسمت بالایی چارتاقی قابل مشاهده است . ساعت حدود 10شب بود كه . . .

ساعت حدود 10 شب بود كه متوجه سر و صدای زیادی از طرف چارتاقی شدم و بعد از آن چارتاقی به رنگ سرخ در آمده بود. به سمت چارتاقی رفتم تا ببینم چه اتقاقی افتاده است, درست حدس زدید, گروهی گردشگر ( دو اتوبوس )  همه با هم به چارتاقی نیاسر هجوم آورده و با روشن كردن آتشی بزرگ سر و صدایی به راه انداخته بودند كه از فواصل دور هم شنیده و دیده می شد. هیچ وقت در عمرم اینقدر ناراحت نشده بودم , فقط یك لحظه تصور كنید كه دو اتوبوس آدم (البته اگر بتوان به چنین اشخاصی كه نسبت به هویت ملی خود بی اعتنا هستند لقب انسان داد ) به چارتاقی نیاسر هجوم بیاورند آتش بزرگی روشن كنند و بالا و پایین بپرند, به نظر شما از چارتاقی چیزی باقی خواهد ماند .
با خود فكر كردم واقعا انسان باید چقدر پست و فرو مایه باشد كه با آثار تاریخی مملكت خود كه حكم هویت و اصالت ملی یك فرد را دارد چنین رفتاری كند. وقتی از مسئولشان پرسیدم كه چرا چنین رفتاری می كنید جواب داد كه ما از میراث فرهنگی مجوز داریم و 5 سال است كه گروه های گردشگری خود را به انجا می آوریم و این مراسم را اجرا می كنیم . بعد از كلی بحث و گفت و گو وقتی دیدم كه آن شخص هیچ ارزشی برای میراث فرهنگی كشورمان قائل نسیت از ادامه بحث منصرف شدم و به رصد خانه برگشتم و مسئول رصدخانه را در جریان اتفاقات قرار دادم و از ایشان خواستم كه كاری انجام دهند . ما صبر كردیم تا شاید دست از این كارشان بر دارند ولی صبر بی فایده بود . خوشبختانه من توانستم در طول این مدت تعدادی عكس و فیلم از این عمل غیر قابل تحمل آنها تهیه كنم . ساعت حدود 23:30 بود كه مسئول رصدخانه طی یك تماس تلفنی بخشدارمحترم نیاسرجناب آقای ربانی را در جریان قرار دادند و با این كه دیر وقت بود  ایشان هم  لطف كردند نیرو های انتظامی نیاسر را مطلع ساختند ولی وقتی كه مامور انتظامی نیاسر آمد دیگر كار از كار گذشته بود و آنها رفته بودند و برای اینكه اثری از خود باقی نگزارند چوب های سوخته شده را از درون چارتاقی جمع آوری كرده بودند , ولی حرارت آن آتش تا ساعت ها قلب چارتاقی را سوزان نگاه داشته بود .
 

 
من اول از مسئولان این گلایه را دارم كه چرا این بنای با ارزش را كه تنها نمونه ی چارتاقی های سالم ایران با قدمتی حدود 2100 سال است را به حال خود رها كرده اند و هیچگونه رسیدگی به این بنای با عظمت نمی كنند كه هم اكنون شاهد چنین فاجعه هایی باشیم .
جای دل گرمی است كه رصد خانه دانشگاه كاشان تا حد خیلی زیادی مراقب این بنای با ازرش هست , چون از وقتی رصدخانه دانشگاه كاشان شروع به فعالیت كرده است چارتاقی نیاسر تقریبا از شر حفار های غیر مجاز خلاص شده و لا اقل یكی هست كه در چنین مواقعی به داد چارتاقی برسد
ولی ما واقعا باید به بناهای تاریخی خود اینقدر بی توجه باشیم , نمی گویم محافظت كنیم ولی لااقل تخریب هم نكنیم.
نمی دانم مگر یك نرده كشی حول محدوده ی چارتاقی چقدر هزینه دارد كه مسئولان برای حفاظت آن این كار را نمی كنند .
شاید برایتان جالب باشد كه بگویم دور تا دور چارتاقی نیاسر با لودر خاك برداری شده و خیلی از قسمت های مكمل چارتاقی از بین رفته است . و خیلی صدمات دیگر كه هم اكنون و در همین زمان در حال وارد شدن به چارتاقی است از جمله معدن سنگ مجاور چارتاقی و تریلر هایی با بار چندین تنی از سنگ كه همه روزه و به دفعات از كنار آن عبور می كنند و قلب چارتاقی یا بهتر بگویم قلب هویت و اصالت ملی ما را به لرزه درمی آورند.
وگلایه دوم از مردم خودمان است . ..
فكر كنم كافی باشد كه بپرسم آیا شما حاضرید شناسنامه خود را آتش بزنید . . . ؟
پس چرا با بنا های تاریخی چنین رفتاری می كنید . . . ؟
چارتاقی نیاسر یك بنای با ارزش تقویمی و نجومی مربوط به حدود 2100 سال پیش و دوره اشكانیان و آیین میترا و زرتشت است كه تحقیقات گسترده ای روی این بنا توسط آقای دكتر رضا مرادی غیاث آبادی و  كارشناس رصدخانه دانشگاه كاشان صورت گرفته است . مردمان زمان قدیم بناهایی مثل چارتاقی بر اساس مواضع خورشیدی می ساختند تا به وسیله آن بتوانند مواقع خاص از سال را تشخیص دهند و متناسب با آن مراسم آیینی و كار های تجاری , كشاورزی و ... را انجام دهند. چارتاقی نیاسر تنها نمونه سالم چارتاقی های ایران است ولی متاسفانه چنین رفتاری با آن می شود.
 
لینک متن اصلی : http://www.kavirsky.blogfa.com/post-90.aspx

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد