آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
انجمن ستاره شناسی شوش به منظور افزایش آگاهی شهروندان در خصوص ستاره شناسی و شناخت بیشتر آسمان شب این طبیعت آرام و بی نظیر، و همینطور آشنایی بیشتر افراد با فضاهای تاریخی اقدام به برگزاری برنامه رصدی در محوطه تاریخی هفت تپه نمود.
این برنامه در شامگاه 11 خرداد 88 در كنار آثار تاریخی و موزه هفت تپه با حضور مهمانان ویژه برنامه جناب آقای خسرو جعفری زاده، مدیر اتحادیه انجمن های ستاره شناسی خوزستان و مدیر وب سایت آسمان شب ایران به همراه جناب آقای مهدی جمشیدی پور از رصدگران توانا و از اعضا فعال انجمن ستاره شناسی اهواز و همینطور صاحب مقام در نهمین دوره ماراتن مسیه برگزار شد.

شركت كنندگان در ابتدا حین بازدید از موزه توسط راهنمای موزه سركار خانم گلستان نژاد با پیشینه تاریخی آن محوطه آشنا شدند و در ادامه برنامه آقای جعفری زاده همزمان با پخش اسلاید حضار را با تاریخ نجوم واطلاعات ستاره شناسی آشنا كردند و پاسخگوی سوالات علاقمندان بودند.

غبارآلود شدن آسمان كه در ابتدای شب موجب نگرانی شركت كنندگان شده بود پس از پایان بخش اسلاید آرام آرام برطرف شد و آسمان هفت تپه بار دیگر اجرام درخشان خود را با سخاوت در مقابل دید رصدگران قرار داد و در این شب بیادماندنی و دركنار پخش موسیقی آرام متناسب با عظمت آسمان همگی موفق به رصد از پشت تلسكوپ شدند بویژه رصد ماه و سیاره زحل هیجان خاصی را در میان شركت كنندگان برانگیخت و افراد در حین رصد توضیحات لازم و پاسخ سوالات خود را از آقایان جعفری زاده، جمشیدی پور و خانمها نسیمی فر و ستاوی دریافت می كردند. در ساعات پایانی برنامه آقای جعفری زاده به آموزش صورتهای فلكی برای علاقمندان پرداختند كه توجه همه را به خود جلب كرد.

و در نهایت همگی با ابراز شادی و رضایت از برنامه تقاضای تداوم چنین رصدهایی را در منطقه داشتند كه امید است انجمن ستاره شناسی شوش  با همكاری اتحادیه ستاره شناسی خوزستان و مسئولین محترم شهرستان شوش به تحقق این مهم نائل آید.

با تشکر ویژه از جناب آقای خسرو جعفری زاده (مدیر اتحادیه انجمن های ستاره شناسی خوزستان ) و جناب آقای مهدی جمشیدی پور که با ارائه تجهیزات و راهنمایی های مفید خود ما را جهت ارتقا كیفیت برنامه یاری دادند.

در نهایت از همكاری و مساعدت مدیریت محترم میراث فرهنگی استان خوزستان، پرسنل محترم موزه هفت تپه خصوصا جناب آقای بنا(سرپرست كارگاه موزه هفت تپه)، جناب آقای فرهاد پور(مدیر داخلی پروژه هفت تپه و چغازنبیل)، سركار خانم گلستان نژاد(راهنمای موزه و مسئول كتابخانه)،سركار خانم ستاوی(عضو فعال انجمن ستاره شناسی شوش)و جناب آقای سلمان آل كثیر(كه تلاش ایشان در فراهم كردن تجهیزات برقی و امكات مورد نیاز در آن شرایط قابل تقدیر است) و همه بزرگوارانی كه ما را در برگزاری هرچه بهتر این برنامه یاری دادند كمال تشكر و سپاس را می نماییم.
 
نویسنده : نجمه نصیمی فر
 

 

 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد