آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 بحث و مناظره پیرامون موضوع وجود و یا عدم وجود یخ در ماه از دهه 1960 میلادی تا کنون ادامه یافته است . هنوز این سوال در ذهن بسیاری از محققان وجود دارد که آیا این امکان است که در عمق دهانه های تیره نزدیک قطب شمال و جنوب ماه ، یخ وجود داشته باشد و این یخ ها از پرتوهای خورشید در امان مانده باشند ؟! 
تاکنون اطلاعات کسب شده توسط فضاپیماهای مدارگرد ماه اطلاعاتی جمع آوری کرده اند که پاسخگوی همه سوالات دانشمندان نیست . اکنون ناسا و سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) با همکاری و تبادل اطلاعات بین دو فضاپیمای خود برای پاسخ به این سوالات جستجو می کنند .

دکتر Mylswamy Annadurai مدیر پروژه چاندرایان I می گوید : " این واقعه در حال انجام است و رویداد منحصر بفردی خواهد بود ؛ چرا که در نوع خود برای نخستین بار است که صورت می پذیرد . "
 

 
چاندرایان I که ازسوی سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO)  هدایت می شود ، در مدار اطراف ماه آماده است . مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) ناسا که هنوز برای تاریخ دقیق پرتاب زمان بندی نشده است در نظر دارد با مانوری که برگرد سراسر قطب های ماه خواهد داشت ، به همراه ابزارهای راداری خود و چاندرایان I اطلاعاتی را به زمین مخابره کنند که در نوع خود منحصربفرد است . نحوه و چگونگی همکاری ناسا سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) هنوز در حال برنامه ریزی است ولی مسئولان این دو مرکز امیدوارند در ماه جاری به نتیجه مطلوب و نهایی دست یابند .

Paul Spudis از انستیتو ماه و سیاره ای Houston و یکی از دانشمندان تیم امریکایی همکار در چاندرایان I ، مسئول برنامه ریزی این پروژه است . او در یکی از مصاحبه های خود که مربوط به روزنامه انستیتو ماه و سیاره ای Houston است ، گفته است : " این آزمایش منحصر بفرد باید پاسخ سوالات بسیار و بزرگی را که پیرامون وجود و یا عدم وجود یخ های قطبی در ماه رد و بدل می شود ، باشد . "

در صورت یافتن یخ در ناحیه قطبین ماه ، این واقعه حاکی از آن خواهد بود که روابط زیادی به تدریج تحت تاثیر قرار می گیرند . یخ می تواند منبع آب فراوان برای مهاجران آینده ماه باشد و باعث برانگیخته شدن عواطف و انگیزه های بسیاری شود .

در نهایت می توان نتیجه گیری کرد که یخ بر روی ماه نوید آور وجود اثری از زمان تکامل منظومه خورشیدی خواهد بود ؛ چراکه آب و یا یخ موجود احتمال می رود از ساختار دنباله دار ها و بر اثر یک رویارویی در میلیارد ها سال قبل به ماه رسیده باشد .

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد