آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 این خبر دیروز در یکی از وب سایتهای دانش فضایی منتشر شده بود، "بزرگترین ماهواره ساخته دست بشر به فضا پرتاب شد". به گفته‌ی مسئولان فضایی آریان اسپیس ( Arianespace )این شرکت بزرگترین ماهواره‌ی مخابراتی را در روز چهارشنه‌ی هفته‌ی گذشته به فضا پرتاب کرد. این ماهواره در مدار ثابت زمین ( geostationary  ) فرستاده شده.

این ماهواره مخابراتی که ترا استار -1 ( TerreStar-1 ) نام دارد، دارای وزنی برابر با 9.5 تن ( برابر با 9500 کیلوگرم ) است. این ماهواره‌ی بزرگ توسط شرکت تلکامز آمریکا ( US telecoms ) آماده شده که بوسیله‌ی موشک بسیار قوی آریان - 5 ( Ariane-5 ) به فضا پرتاب شد. جالب است بدانید این 189امین پرتاب موشک آریان-5 از سال ساخت آن که 1979 است و تمامی این پرتابها توسط سازمان فضایی اروپا ( European Space Agency (ESA) ) انجام گرفته است.

 

http://www.spacedaily.com/images/terrestar-illustration-bg.jpg

نمایی از ماهواره ترا استار -1

 

مسئولان آریا اسپیس به خبرنگاران گفتند "در هفته‌ی اول سال 2010 میلادی ( دیماه 1388 ) ماهواره‌ی دیگری را توسط موشک سایوز-2 ( Soyuz rocke ) به فضا پرتاب خواهند کرد و این آغازی برای قراردهای جدید با روسیه خواهد بود. البته موشک سایوز تنها می‌تواند 3 تن بار را حمل کند و این برای پروژه مناسب است"
 آریا اسپیس در حال ساخت یک راکت جدید به نام وگا ( Vega ) است که برای پرتاب ماهواره‌هایی تا 1.5 تن بسیار مناسب است. راکت وگا بر اساس برنامه‌ریزی تا اواخر سال 2009 میلادی آماده پرتاب خواهد شد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد