آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 چند روزیست بحث گرد و خاک در كشور بسیار داغ شده است. خاکی که بسیاری از مردم ایران، تا به امروز آن را تجربه نكرده بودند.این خاک مدت 3 سال است که استانهای جنوب غربی ( غرب زاگرس ) را تهدید می‌کند.و نكته قابل توجه اینجاست كه بدانید این پدیده ها همگی مربوط به عراق نیستند!!بلکه از کشور سوریه نشات میگیرد. در این مقاله تحقیقی بسیار ساده پیرامون این موضوع که توسط انجمن دوستداران محیط زیست صورت گرفته ارائه میگردد.

گرد و خاک پدیده‌ای است که از سالها پیش در ایران وجود داشته، استانهای سیستان و بلوچستان و خوزستان در مسیراصلی حملات گرد و غبار قرار دارند و بیشترین آسیب ها را به لحاظ مادی و معنوی(اتلاف وقت ، هزینه و تهدید سلامتی)متحمل شده اند. اما این گرد و خاکی که در سه ساله‌ی اخیر وارد استانهای غربی و جنوب غربی شده بادیگر موارد تفاوت بسیار دارد. خاکی که منشاء آن کشور عراق نیست، بلکه کشور سوریه و صحرا‌های آن است. در اثر وزش بادهای بسیار تند و جبه هواهای پرفشار که از دریای مدیترانه روانه‌ی سوریه و بعد از آن عراق و ایران میشود، این توده گرد وخاک برپا شده و وارد كشور های عراق و ایران میگردد و مشكلات فراوانی را برای مردم این دو کشور بوجود می آورد .

 


وضعیت خاکی که در روزهای جمعه تا دوشنبه بر فراز کشوهای سوریه، عراق و ایران بود.

 


واما تفاوت این خاك با دیگر خاكها كه پیش از این كشورمان را تهدید می كرد : خاک عربستان که در سال 2 یا 3 مرتبه وارد خوزستان و بوشهر می شد، دارای دانه‌های درشت و رنگ قهوه‌ای سوخته و سرخ رنگ است. اما خاکی که در این دوساله روانه‌ی ایران شده، خاکی پودری و دارای درجه‌ی 1200 الی 1800 در هر اینچ مربع است. خاکی که به معنای واقعی بسیار ریز است و تا مسافت زیادی می تواند معلق بماند و پیشروی كند به این صورت كه این بار تا مركز ایران نفوذ كرده. هیج انسانی نمی‌تواند جلوی ورود آن به درون ریه را بگیرد، نه ماسک و نه ماندن در خانه!! بنابراین  با توجه به این موضوع که این خاک از کشور سوریه آغاز و در کشور عراق تقویت شده است و البته در نظر گرفتن میزان آلودگی زیست محیطی و وضعیت بهداشتی كشور عراق بهتر است  برای جلوگیری از ورود این خاک به ایران تدبیری اندیشیده شود.

 

خاک برپا شده در اوایل بهار 1388 در منطقه و وضعیت بدی که در جنوب غرب ایران به همراه داشت.

 


 پرسش ما از مسئولان

 
سازمان محیط زیست ایران : چه تدبیری در طی 3 سال گذشته برای این موضوع اندیشیده شده است؟ آیا راهکار مناسبی بیان شده است؟ آیا تا زمان ورود خاک به استان تهران و شهر تهران در فکر کاهش خاک بوده اید؟
 
استانداری های خوزستان، ایلام، بوشهر : آیا ستاد بحران کار مثبتی در راستای کاهش این آلودگی کرده است؟ در این استانها مدت 4 روز ( جمعه الی دوشنبه ) هوا خاک بود و مردم با دشواری بسیار بر سر کار خود حاضر می‌شدند، آیا شما نیز جهت حفظ سلامت شهروندان به تعطیلی فكر كرده اید؟ چرا باید شهر تهران که در آن درجه‌ی آلودگی تنها 1 درصد از وضعیت فاجعه بار استانهای شما نبود، دو روز تعطیل شود و اکیپهای نظارتی و پزشکی در حالت آماده باش قرار بگیرند(كه این مساله شهروندان تهرانی را به احقاق حقوق شهروندی دلگرم میكند)، اما ساكنان جنوب غرب ایران چه؟ آیا نباید از كمترین حق شهروندی كه همان تنفس هوای پاك و حداقل دوری از آلودگی ست برخوردار باشند؟؟؟
 
منتظر پاسخ شما می‌مانیم
 
خسرو جعفری زاده
16 تیرماه 1388
 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد