آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 سحابی امگا، یک زادگاه ستاره‌ای است که در فاصله ی 5500 سال نوری از ما و در صورت فلکی قوس قرار دارد. در عکسی که به تازگی توسط ESO منتشر شده است از جنبه هایی بسیار جالب به نظر می آید.
در این تصویر رنگ قالبی که وجود دارد از وجود گازهایی متفاوت خبر می دهد. (بیشتر هیدروژن و همچنین اکسیژن،نیتروژن و گوگرد) که تحت تاثیر پرتوی فرابنفش ستاره های جوان به درخشش در می آیند. سحابی اومگا که گاهی سحابی قو نیز خوانده می شود یکی از فعال ترین زادگاههای ستارگان است که 15 سال نوری عرض دارد و شامل یک خوشه ی عظیم ستاره ای است.
تابش شدید این ستارگان نوزاد و بادهایی که تولید می کنند باعث بوجود آمدن ساختارهایی تسبیح مانند در این سحابی شده است.وقتی که از درون یک تلسکوپ کوچک مشاهده بشود به مانند حرف یونانی امگا دیده می شود،هرچند که بعضی ها آن را مانند یک قو نیز می بینند.نام هایی دیگر مانند نعل اسب و خرچنگ دریایی نیز به آن داده شده است.
 

 
ستاره شناس سویسی Jean-Philippe Loys de Cheseaux در سال 1745 آن را کشف کرد.در حدود 20 سال بعد نیز شارل مسیه به طور جداگانه آن را کشف کرد و اکنون M17 نیز نامیده می شود.از درون یک تلسکوپ کوچک این سحابی به شکل ستونی محو از نور دیده می شود.ستاره شناسان اولیه شک داشتند که آیا این یک سحابی است و یا یک خوشه ی بسیار دور و کم نور از ستارگان.در 1866 William Huggins با استفاده از ابزار جدیدی به نام طیف نگار که به تازگی اختراع شده بود ثابت کرد که آن یک گاز ملتهب است و نه خوشه ای از ستارگان.در سال های اخیر ستاره شناسان متوجه شده اند که این سحابی یکی از جوان ترین و فعالترین زادگاه های ستاره ای در راه شیری می باشد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد