آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 قبل از اختراع برق كسی تصور نمی‌كرد كه شاید روزی برسد كه میلیون‌ها نفر چشم انتظار تنها ساعتی باشند كه چراغ‌های خود را خاموش كنند و هر كس با توجه با علاقه خویش یاور این حركت نمادین شود. حركتی كه  اولین بار در سال 2007 در حالی برگزار شد كه تنها در استرالیا دو میلیون و 200 هزار نفر عضو عادی و دو هزار عضو سازمانی داشت اما تا سال  2009 میلیون ها نفر از چهار هزار شهر در  88 كشور عضو آن شدند و این آمار تا سال 2012 به 5200 شهر و 135 كشور از سراسر دنیا رسید....
 
حركت ساعت زمین توسط صندوق جهانی حیات وحش (World Wildlife Fund)به جهت جلب افكار عمومی به گرمایش زمین پایه ریزی شد.  در آخرین شنبه ماه مارس دوست داران كره خاكیمان، زمین،  با خاموش کردن چراغهای اضافی با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و كاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی های زیست‌محیطی به صورت یک حرکت جهانی در طرح فوق مشاركت می کنند. شهرداری‌ها و مدیران شهری نیز با خاموش كردن نماد شهر و یا كشورشان با این حركت نمادین همراهی می كنند امسال در كشور ما، این روز برابر 12 فروردین ماه می‌باشد كه برج میلاد همانند سال پیش و برج آزادی و سی و سه پل اصفهان برای اولین بار و شهرهای شیراز و قزوین به این حركت پیوستند. ستاد محیط زیست شهرداری تهران كه هماهنگ كننده این حركت بوده، قصد دارد در این روز با برنامه‌ای خاص در محل برج میلاد و همینطور شهرداری اصفهان نیز در سی و سه پل به استقبال این ساعت بروند.
و اما ایرانیان كه از چند هزار سال پیش 13 فروردین، روز طبیعت را پاس می داشتند امسال با ساعت زمین به استقبال این روز می روند. ساعتی كه جهانیان برای نجات زمین همدل می شوند.

چه می‌توان كرد:

-    كمتر از نیروی الكتریسیته استفاده كنید.
تولید الكتریسیته از طریق سوزاندن سوخت‌های فسیلی،‌ تولید گرما كرده و دمای كره زمین را بالا می‌برد. ضمن اینكه آلودگی‌های خاص خود را به دنبال دارد. از طرفی روشن شدن چراغ، خود تولید گرما كرده و همین گرما است كه نور به ما می‌دهد. (بیشتردر خصوص لامپ‌های تنگستن) در نتیجه با خاموش ‌كردن چراغ‌های اضافی منزلتان، ساختمان‌ها، هتل‌ها و مكان‌های دیدنی و تاریخی به كاهش دمای زمین كمك می‌كنید.

-    با ابزار‌های نجومیان به میان مردم برویم
 
امروزه نور شهرها باعث جدایی انسان از منظره زیبای ستارگان شده است. در حقیقت نور مصنوعی، انسان‌ها را فریفته و نگاهش را از آسمان به زمین كشانده است. شما به عنوان یك منجم همانند روز نجوم می توانید تنها یك ساعت با ابزار رصدی كه در دست دارید پیك این پیوند در محله خود باشید و یا بدون ابزار خاصی و با چشم غیر مسلح زیبایی های آسمان را به مخاطبین معرفی كنید.

-    فرصتی مناسب در بازدید‌های عیدانه
قرار گرفتن این روز در تعطیلات نوروز شاید دلیلی بوده تا كشورمان 4 سال بعد از شروع حركت ساعت زمین به این نهضت پیوندند. تعطیلی روزنامه‌ها و مسافرت‌های نوروزی كه منجر به عدم توجه به رسانه‌های جمعی می‌شود از دیگر مشكلات اطلاع رسانی این روز بوده است اما شما می توانید با استفاده از فرصت‌دید و بازدید‌های مرسوم این خبر را به گوش دوستان و اقوام و آشنایان‌تان برسانید تا آنها هم بتوانند سهمی در این مشاركت داشته باشند و یا حتی در مراسم خاص آن در محل برج میلاد شركت كنند.

-    مشاركت‌سازمان و نهادها
از شهرداری و یا هر سازمانی كه نمای ساختمان خود را نورپردازی كرده با یادآوری فواید آن بخواهید تنها با خاموش كردن یك ساعته نمای ساختمانش به این روز پیوندند و وقفه چند ساله سكوت آن را در كشورمان با مشاركت هر چه بیشتر‌ شهر‌های كشورمان جبران نماییم.  

-    تصاویر ماندگار
با روشن كردن شمع، تجربه محیط آرام پیشینیانمان را تجربه كنیم. در فضایی پاك از اسكرین‌ها، مانیتور‌ها و هر چیزی كه آسایش را به جای آرامش برای مردمان شهری جایگزین نموده. و همینطور می توانید با ساخت بالن و یا فانوس‌های كوچك پیام این روز را به نقاط دورتر صادر كنید.

-    مشاركت كودكان
كودكان به جهت داشتن سرشتی پاك و آلودگی كمتر در زرق و برق‌ شهر، سریع‌تر به فطرت خود برگشته و قبول مساله می‌كنند. بازی‌ها و سرگرمی‌های مربوط به آنان را برای این روز می توانید در اینجا ببینید و استفاده كنید.
 
 
برای دریافت اطلاع بیشتر:
برای دیدن تصاویر اینجا را كلیك كنید.
برای دریافت فایل‌های چند رسانه‌ای اینجا را كلیك كنید.
برای دیدن كشور‌های عضو و سایتشان اینجا را كلیك كنید.
برای دریافت فایل اطلاعات اعضا اینجا را كلیك كنید.
برای دریافت یك فانوس با طرح مورد نظرتان اینجا را كلیك كنید.
برای مشاركت در كاشت درخت این بازی را انجام دهید.
 
 
 
سید حامد میرزاخلیل
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد