آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
برای اولین بار در سال جهانی ستاره شناسی کاوران گالیله در استان چهارمحال و بختیاری به راه افتاد. میراث فرهنگی  استان چارمحال و بختیاری با مشارکت مؤسسه ستاره شناسی اهواز و انجمن ستاره شناسی شهرکرد این برنامه را برای مدت 14 روز در سطح استان برگزار کردند.

با توجه به هماهنگی های انجام شده مدیریت کل هماهنگی بر عهده‌ی معاونت محترم سازمان میراث فرهنگی  چهارمحال و بختیاری، آقای مهندس صادقی، کارشناسی رصدی و سمینارهای عمومی مهندس خسرو جعفری زاده و کارشناس عمومی علی ابراهیمی سراجی و حسن شیرمردی، عهده دار این کاروان بودند. 

این کاروان از روز 8 مردادماه برنامه خود را از شهر فرخ شهر از توابع شهرکرد آغاز کرد و هر روز در یکی از مناطق استان برنامه‌ی رصدی و سمینار عمومی را برگزار نمودند. کاروان گالیله مدت دو روز در فرخ شهر حضور داشتند و در طی دو شب رصدی بسیاری از جوانان و خانواده‌ها برای دیدن زیبایی های آسمان شب به پای تلسکوپ‌ها آمدند.

 

علاقه مندان به رصد آسمان شب ( فرخ شهر )

 

همکاران و کارشناسان برنامه در حال آماده سازی ابزارها

 

پس از اجرای موفقت آمیز برنامه، شامگاه روز 10 شهریورماه کاروان گالیله به شهر اردل رفت و با برگزاری سمینار عمومی در رابطه با منظومه شمسی و ماهواره‌ها و رصد ماه و سیاره مشتری و ستاره ها، مردم این منطقه از استان را با زیبایی های آسمان شب بیشتر آشنا نمودند.

 

حضور مردم دوست داشتنی شهر اردل 

 

 

 پس ازبرگزاری رصد در این دو شهر شهرهای بن ( گرداب )، شهرکرد، گندمان، بروجن، شهر دستگرد و سورک و روستای تیشنیز میزبان کاروان گالیله بودند. جالب است بدانید که هماهنگی هر سازمان و نهادی برای برگزاری این برنامه یکی از سخترین بخشها بود که تمامی این موارد را معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، جناب آقای مهندس صادقی بر عهده داشتند. 

 

خسرو جعفری زاده و توضیحاتی درباره تاریخ ستاره شناسی ( گرداب - بن )

 

 

 

شب رصدی در شهر بروجن و حضور علاقه مندان و اعضای فعال انجمن ستاره شناسی بروجن

 

آقای علی ابراهیمی سراجی و توضیحات رصدی

 

 

عکس دست جمعی انجمن ستاره شناسی بروجن و کارشناسان برنامه

 

 

مهندس صادقی و جعفری زاده مدیران برنامه کاروان گالیله

 

این کاروان شروع خوبی برای برنامه‌های ستاره شناسی در منطقه استان چهارمحال و بختیاری بود و این را می بایست مدیون زحمات مدیران میراث فرهنگی و گردشگری استان بود. در پایان از تمامی عزیزانی که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود کمال تشکر و قدردانی را داریم.

 

مهندس حیدری پور ریاست سازمان میراث فرهنگی، مهندس صادقی، معاونت گردشگری استان چهارمحال، خسرو جعفری زاده مدیر مؤسسه ستاره شناسی اهواز و پایگاه خبری آسمان شب ایران، محسن شیرمردی مدیر انجمن ستاره شناسی شهرکرد، علی ابراهیمی سراجی کارشناس رصدی،  مهندس شهرانی از مؤسسین انجمن ستاره شناسی شهرکرد،  فاطمه نیکزاد عضو فعال انجمن ستاره شناسی شهرکرد، بهنام بابایان عضو فعالی انجمن ستاره شناسی شهرکرد، محمد شیرانی از انجمن ستاره شناسی بروجن.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد