آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 یکی از اخبار تکان دهنده برای بسیاری از ستاره‌شناسان و حتی مسئولین ستاره شناسی آماتوری در ایران، اعلام شب یلدا و آغاز سال جهانی ستاره‌شناسی در ایران بود. خبری که چالش بسیار بزرگ و پرسش‌های مختلفی را در ذهن ستاره‌شناسان ایرانی بوجود آورده است. سوال‌هایی که پاسخ آن را می بایست از مسئولین انجمن نجوم ایران پاسخ آن را شنید.

سال 2006 یا 1386 از طرف سازمان ملل متحد سال 2009 یا 1388 را به عنوان سال جهانی ستاره شناسی تعیین گردید. سالی که برای علاقه‌مندان به این دانش و ترویج و پژوهش در این بخش بسیار با اهمیت و پرارزش است. بسیاری از انجمن‌های ستاره‌شناسی و علاقه‌مندان، در جای جای ایران پهناور و جهان خود را برای رسیدن به اهدافی در این سال آماده می کردند که با شنیدن خبر  آغاز سال جهانی ستاره شناسی از شب یلدا در ایران بسیاری از برنامه ها به هم ریخت.این خبر در حالی گفته می‌شود که در تارگاه انجمن نجوم ایران هنوز درج نشده است!( 29 آذر 1387 )

 مطلب درج شده در سایت شاخه آماتوری : " بنابر اعلام روابط عمومی انجمن نجوم ایران، تقویم برنامه های سال جهانی نجوم در ایران با برگزاری مراسم بزرگداشت یلدا آغاز خواهد شد و یلدای سال آینده در حکم اختتامیه ای بر برنامه های این سال در ایران خواهد بود."

 

در بسیاری از کشورها برای این سال برنامه‌های متنوع و مختلفی آماده گردیده که بر طبق تقویم حورشیدی از روز 11 دیماه 1387 آغاز خواهد شد. ما کشوری زندگی می کنیم که دارای دقیقترین و بهترین تقویم در جهان است. تقویم خورشیدی، بر اساس تازه شدن فصل و پایان فصل سرما و مرگ درختان است. اما در این بین اختلاف 3 ماهه بین تقویم میلادی و خورشیدی باعث شده که بسیاری از انجمن‌ها در سراسر ایران برنامه‌های خود را بر اساس سال خورشیدی یعنی 1388 پای‌ریزی کنند. که اعلام این خبر ناهماهنگی بزرگی را در بین انجمن‌های ستاره‌شناسی ایران پدید خواهد آورد. 

اما در مورد تصمیم انجمن نجوم ایران باید بگویم که این روز برای بسیاری از ایرانیان عزیز و گرامی است و بهترین زمان برای آغاز تقویم سال جهانی ستاره‌شناسی در ایران است. اما اعلام سه روز قبل از شب یلدا آیا کاری درست و مناسب است؟ آیا ما ایرانیان باید همیشه به دقیقه آخر بنگریم و برنامه ریزی کنیم؟ چرا نباید این تصمیم 2 الی 3 ماه و یا حتی 1 سال قبل از شب یلدا گرفته میشد و به تمامی مردم و انجمن‌های اعلام می گردید؟ با توجه به اهمیت سال جهانی ستاره‌شناسی باید این موضوع هرچه سریعتر از طرف مسئولین مورد پیگیری قرار گیرد تا جلوی بسیاری از مشکلاتی که در آینده پیش خواهد آمد گرفته شود.

در این سال با توجه به علاقه‌مندی آماتورها به گسترش ستاره‌شناسی در بین مردم  بهتر است بودجه‌ای از طرف دولت برای انجمن نجوم ایران اختصاص یابد تا با چاپ پوستر، برشور، کتاب و ... و حتی اعطای بودجه‌ای مناسب، باعث ایجاد شادی و تحول در جامعه ستاره‌شناسی ایران باشیم. 

در پایان با ابراز ناراحتی بسیار از این تصمیم بسیار سریع از طرف مسئولین انجمن نجوم ایران و اطلاع رسانی بسیار نامناسب، منتظر جوابی مناسب از طرف مسئولین هستیم. ضمناً به گفته مقام معظم رهبری استناد می کنم، «انتقاد كردن صحیح و عاقلانه غیر از ناكارآمد جلوه دادن است» و بنده نیز می گویم که انتقاد باید سازنده باشد و باعث تخریب نشود و این را سرلوحه تمامی گفته‌هایم قرار دادم.

با تشکر از شما عزیزان

خسرو جعفری زاده 

29 آذرماه 1387

 

*پاورقی :  ستاره شناسی یا نجوم؟ این را در بسیاری از نامه‌ها گفته‌ام که ما در ایران زندگی می کنیم و می‌بایست تمامی واژه‌های فارسی را تاجایی که می‌توانیم در زندگی روزمره بکاربگیریم. در این بین نجوم واژه‌ای عربی است و ستاره‌شناسی یا اخترشناسی واژه‌ای فارسی. ستاره دارای ریشه‌ای در زبان فارسی که دارای چند‌هزار ساله قدمت است. آستاره که در بسیاری از گویش‌های ایرانی به معنی نورهایی در آسمان تاریک است که ما به آن می گوییم ستاره. بنابراین کمی درست بنویسیم و بخوانیم. 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد