آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
در آستانه سال جهانی ستاره شناسی، انجمن نجوم ایران ضمن دعوت از اعلام برنامه های گروهها مختلف برای پیشواز از این سال جزییاتی از برنامه های فردا از جمله برنامه تلوزیونی آسمان شب و ویژه نامه های ماهنامه نجوم و روزنامه جام جم را اعلام نمود.
امشب جهان تحویل سال میلادی را شاهد خواهد بود و بامداد فردا نخستین روز از سالی خواهد بود كه به نام سال جهانی ستاره شناسی نامگذاری شده است. سالی كه با شعار «بر شما باد كشف جهان» قرار است فرصتی برای درك دوباره جایگاه ما در كیهان و كشف دوباره شور و اشتیاق مواجهه با دنیای شگفت‌انگیز علم باشد. ایران با قدمتی طولانی در علم بویژه در ستاره شناسی یكی از كشورهایی است كه تلاشی ویژه برای گرامیداشت این سال انجام داده است.

انجمن نجوم ایران كه با برگزاری شب یلدا به استقبال این سال رفته بود فردا شب در كمنار گروههای نجوم آماتوری سراسر كشور با رصد آسمان از این سال استقبال خواهد كرد اگرچه به دلیل تقارن آغاز سال 2009 با ایام محرم مراسم افتتاحیه رسمی در نیمه دوم اسفند ماه برگزار خواهد شد.
 
برنامه های روز آغاز
فردا – 5 شنبه – در سراسر كشور گروههای نجومی با رصد خورشید پیش از غروب و مشاركت در پرو‍ژه سپیده دم یا Dawn به استقبال سال جهانی نجوم خواهند رفت شهرهای ارومیه،‌سعادت شهر،‌اصفهان،‌مشهد،‌زاهدان‌،اهواز و تهران تا كنون مشاركت خود در این برنامه ها را اعلام كرده اند و از دیگر گروهها نیز دعوت می شود با برگزاری این برنامه به استقبال این سال بروند. در همین حال پروژه بین المللی صلح ستارگان نیز نخستین برنامه رصد مشترك خود در نقاط مرزی را فردا شب در جزیره قشم برگزر خواهد كرد. ز سوی دیگر فردا شب وی‍ژه برنامه زنده آسمان شب از شبكه 4 سیما پخش خواهد شد.
 انجمن نجوم ایران نیز اعلام كرد از بامداد روز شنبه به طور رسمی سایت خبری برگزاری سال نجوم در ایران در نشانی www.astronomy.ir به فعالیت خواهد پرداخت تا به عنوان مرجع رسمی و مورد تاییدانجمن نجوم ایران در اطلاع رسانی این سال به فعالیت بپردازد.
 ویژه نامه های سال جهانی نجوم
ماهنامه نجوم و روزنامه جام جم ویژه نامه های وی‍ژه ای برای استقبال از این سال منتشر كرده اند.
فردا 5 شنبه روزنامه جام جم در صفحه آخر خود پیام دكتر صداق واعظ زاده ،‌معاون علمی رییس جمهور در استقبال از این سال را منتشر خواهد كرد و همراه این روزنامه می توانید ویژه نامه 16 صفحه ای كه تماما در رابطه با این سال تدوین شده است را تهیه كنید.

این وی‍ژه نامه دربردارنده مطالب متنوعی از یادداشت‌ها، مقالات، گفتگوها و اطلاعاتی است كه همه آنها به طور اختصاصی برای این ویژه‌نامه تالیف شده است. افرادی مانند دكتر علی‌اكبر ولایتی، دكتر رضا منصوری، دكتر فیروز نادری، انوشه انصاری، دكتر جمشید قنبری، دكتر شاهرخ رزمجو، دكتر توفیق حیدرزاده، دكتر محمدتقی میرترابی، سیدمحسن قاضی میرسعید، پدرو روسوف مایكل كرول، فیلیپ پلیت، مایك سیمونز، بروس مك اندلس، سیاوش صفاریان‌پور، بابك امین تفرشی و محمد مهدی مطیعی مطالبی درباره این سال و چشم‌اندازهای پیش روی سال نجوم برای این ویژه‌نامه نوشته‌اند كه فردا می‌توانید آنها را مطالعه كنید.
در كنار این مجموعه، مقالاتی درباره جنبه‌های مختلفی از نجوم نیز در این ویژه‌نامه انتشار می‌یابد كه شما را برای برگزاری این سال و مشاركت در آن كمك كند و همچنین تقویمی از رویدادهای نجوم سال آینده را می‌توانید در این ویژه‌نامه بیابید.
ماهنامه نجوم نیز شماره 181 خود را به سال جهانی نجوم اختصاص داده است كه می توانید این شماره را از دفتر ماهنامه نجوم و همینطور فروشگاههای معتبر مطبوعات تهیه كنید.
در رویدادی دیگر وب سایت شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران از ابتدای ماه بهمن فعالیت خود را به طور متفاوتی آغازخواهد كرد.
انجمن نجوم ایران پیشاپیش آغاز سال جهانی نجوم را به همه علاقمندان تبریك می گوید.

پوریا ناظمی
شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد