آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 آغاز سال 1391 رویدادهای جالبی را به همراه خواهد داشت. هلال شامگاهی در روزهای نخستین و این بار سه شب پیاپی و سه همنشینی دیدنی را در پیش روی دارید. همنشینی هلال ماه، سیاره زهره، سیاره مشتری و خوشه پروین که در کنار یکدیگر می توانند منظره زیبایی را برای عکاسی آسمان شب پدید آوردند. اما در این بین از رصد ابرنواختر M95 غافل نشید!

 

 

6 فروردین 1391

 

کمی پس از غروب خورشید  -ساعت 19 و 29 دقیقه به وقت مرکزی ایران - هلال ماه با فاز 8.4 درصد در کنار سیاره مشتری خواهد بود و کمی بالاتر از آن سیاره زهره و خوشه پروین دیده خواهند شد. در این مقارنه جدایی زاویه ای سیاره مشتری و هلال ماه به 4.1 درجه - 2 ساعت پس از غروب خورشید - خواهد رسید.

 

7 فروردین 1391

 

 هلال ماه در ادامه مسیر خود به سیاره زهره میرسید و در نزدیک آن جای خواهد گرفت. در این زمان فاز ماه برابر با 14 درصد و جدایی زاویه ای این دو در بهترین وضعیت به  2 درجه خواهد رسید.

 

8 فروردین 1391

 

هلال ماه در این شب پس از غروب خورشید در کنار خوشه پروین جای دارد و با گذشت زمان، رفته رفته از آن دور خواهد شد. در زمان غروب خورشید جدایی زاویه این دو از یکدیگر برابر با 4 درجه است و فاز ماه برابر با 21.3 درصد خواهد بود. ستاره چشم گاو ( الدبران ) نیز در نزدیکی هلال ماه قابل دیدن است و سوژه مناسبی برای عکاسی!

 

 

این سه شب را از دست ندهید و با ثبت تصاویر زیبای آسمان شب، یادگاری خوبی در روزهای نخستین سال 1391 تهیه کنید. 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد
  • شفق قطبی

    عکاس: حسین نصری شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت

    ...
  • آخرین ماه کامل سال ۱۴۰۲

    عکاس : مهدی اکبری آخرین ماه کامل سال شمسی بر فراز برج سنگی (میل سنگی) متعلق به هشتصد سال پیش و دوره سلجوقی در حاشیه کویر

    ...