آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

رصد اجرام اعماق آسمان شب کاری جذاب و هیجان انگیز است. از این به بعد در طی ماه چندین جرم اعماق آسمان شب را به همراه روش رصد آن برای شما معرفی خواهیم کرد

 آیا می‌توان کهکشان‌ها را رصد کرد!؟
این سوال بسیاری از افراد علاقه‌مند به آسمان شب است و اصولا هم با تعجب سوال می‌شود!
بله، می‌توان رصد کرد، اما با داشتن مهارت و تجربه رصدی که هر علاقه‌مندی آن را با پشتکار و حوصله بدست می‌آورد. با هر ابزار رصدی، کوچک و بزرگ و حتی دوربین دوچشمی می‌توان برخی از کهکشان‌ها را دید. کهکشان‌هایی مانند آندرومدا، مثلث و ... که دیدن آن از درون چشمی تلسکوپ بسیار هیجان انگیز است.
حال شما را با روش رصد برخی از این اجرام اعماق آسمان شب آشنا می‌کنیم. اما نخست باید صورت‌های فلکی را یاد بگیرید، ابزار رصدی را تهیه کنید.
نخستین جرم رصدی که انتخاب کردیم، خوشه باز M7 در نزدیکی دُم صورت فلکی عقرب است. این خوشه ستاره‌ای زیبا با تمامی ابزارهای رصدی (حتی دوربین دوچشمی کوچک) به آسانی دیده می‌شود. خوشه ستاره‌ای باز M7 دارای 80 ستاره و قدر 3.3  است و در فاصله 980 سال نوری از ما قرار دارد.
برای رصد این "خوشه ستاره‌ای باز"، ابتدا صورت فلکی عقرب و انتهای دُم این صورت فلکی را پیدا کنید. دو ستاره اپسیلون و لامبدا را به سمت بیرون صورت فلکی و یا محدوده مرکز کهکشان راه شیری امتداد دهید تا به تجمع زیبایی از ستارگان در کنار یکدیگر برسید. این مقدار حرکت، تقریبا 4 درجه است که با در نظر گرفتن میدان دید ابزار خود، می‌توانید آن را محاسبه کنید. تمامی فصل تابستان و حتی اواسط فصل پاییز، این خوشه ستاره‌ای در نزدیکی قلب کهکشان راه‌شیری سوژه مناسبی برای رصد شما است.

Scorpius m7 m6 m4


دومین جرم رصدی عمق آسمان شب، در نزدیکی خوشه باز M7 قرار دارد، که نام آن خوشه باز M6 است. این خوشه باز در شمال یا بهتر بگوییم، بالای خوشه M7 قرار دارد. فاصله آنها از یگدیگر حدود 3.5 درجه است. خوشه M6 به آسانی در تمامی ابزارهای رصدی قابل مشاهده است. خوشه باز M6 با نام عمومی Butterfly Cluster یا NGC6405 نیز نامید می‌شود. این خوشه ستاره‌ای دارای 120 ستاره و قدر مجموع آن 4.2 است.

butterfly cluster m6


سومین جرم عمق آسمان شب، خوشه کروی M4 است. این خوشه کروی زیبا به مانند توپ گرد کوچکی در میان دو ستاره قلب عقرب و سیگما–عقرب قرار دارد. این خوشه کروی در فاصله 7100 سال نوری از ما قرار دارد و قدر مجموع آن 5.9 است؛ این قدر مجموع نشان می‌دهد که دیدن این خوشه کروی به دقت بیشتری در رصد نیاز دارد. برای دیدن این خوشه کروی کافی است در آسمان تاریک ستاره قلب عقرب را در میدان دید ابزار رصدی خود قرار دهید و سپس کمی به سمت جنوب و راست و ستاره سیگما–عقرب حرکت کنید تا آن را به صورت توپ گرد کوچکی رصد کنید.

closest globular cluster m4

 

نقشه های راهنمای رصد

Scorpius m7 m6

 

Scorpius m4

امیدوارم این مقاله رصدی سرآغازی برای رصدهای دقیق شما همراهان باشد.

 

iranoptic banner 101

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد