آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

 هرچند همانند گذشته بارش شهابی برساووشی در روزهای 21 و 22 مرداد اوج می گیرد و در یک شب زیبای تابستانی برای لذت از آسمان همه چیز ظاهرا فراهم می شود، اما ماه، تنها قمر زمین، مزاحم بزرگی در این شب خواهد بود که این لذت را بسیار اندک می کند! (  به روز شده )

   

هرچند همانند گذشته بارش شهابی برساووشی در روزهای 21 و 22 مرداد اوج می گیرد و در یک شب زیبای تابستانی برای لذت از آسمان همه چیز ظاهرا فراهم می شود، اما ماه، تنها قمر زمین، مزاحم بزرگی در این شب خواهد بود که این لذت را بسیار اندک می کند! (  به روز شده )

    

مقاله 1

 

سالانه در ماه های مختلف سال شاهد بارش های متنوعی در آسمان هستیم و علت این امر این است که زمانی که زمین در مدار خود در حال حرکت است گاهی یکی از مدارهای دنباله دار و یا سیارک ها را قطع می کند که در این صورت ذرات جدا شده از سیارک ها و دنباله دارها وارد جو زمین می شود. این ذرات بزرگ و کوچک به دلیل بالا بودن عواملی نظیر دما، سرعت و همچنین اصطکاک، در جو زمین شروع به فرآیند سوختن می کنند و به جای یکی با برخورد شدید در سطح زمین باعث خسارت شوند، در آسمان ردی از خود به جای می گذارند و آنها را به نام "شهاب" می شناسیم.

 

http://imo.net/docs/images/per_map.png

 

کانون بارش شهابی برساوشی

 

 

 

بارش شهابی برساووشی از بارش های مهم سالانه به شمار می رود، چراکه از بسیاری نمونه های دیگر، از تعداد شهاب بیشتری برخوردار است؛ به طوریکه در شرایط بسیار مناسب، تعداد شهاب بین 120 تا 200 شهاب در هر ساعت (ZHR) می رسد. منشا این بارش دنباله داری به نام "سویفت-تاتل" که حدودا هر 130 سال یک بار مداری خود را کامل می کند، می باشد.

اوج بارش شهابی روزهای 21 و 22 مرداد ماه است اما متاسفانه در این دو شب ماه به صورت بدر در آسمان می درخشد و تقریبا تمام شب در آسمان حضور خواهد داشت. بنابراین تراکم شهابی کمتری در این بارش در مقابل دیدگان شما قرار می گیرد. 2 تا 3 ساعت پیش از طلوع آفتاب که ارتفاع ماه در آسمان کمتر شده و صورت فلکی برساووش اوج گرفته است، بهترین زمان رصد و ثبت شهاب می باشد.

 

First results Perseids 2011

 

 

تراکنش ZHR بارش شهابی برساوشی در طی این روز ها

 

در صورتی که به رصد بارش شهابی برساووشی رفتید، می توانید گزارش های خود را به مجمع جهانی شهاب ها (IMO) ارسال کنید. تارگاه آسمان شب ایران نیز، همچون سالهای گذشته، آماده دریافت و انتشار گزارش های شما عزیزان می باشد.

 

***

برای مشاهدی مطالب بیشتری پیرامون انواع بارش های شهابی ، عکاسی از شهاب ها، نحوه محاسبه کانون بارش و ... می توانید از آرشیو تارگاه آسمان شب ایران در حوزه بارش های شهابی، مراجعه کنید:

 

صفحه مربوط به بارش های شهابی تارگاه آسمان شب ایران

بارش شهابی برساوشی سال 1389  

بارش شهابی برساوشی سال 1388

بارش شهابی برساوشی سال 1387

ایمیل ارسال گزارش : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

***

مجمع جهانی شهاب ها (IMO)

ضبط و پخش صدای شهاب ها

نویسنده  : بنیامین پیری
 

 
 
 
مقاله 2 
 
 زیر آسمان تاریک و بدون روشنایی ماه، در هر ساعت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید شاهد 6 شهاب به صورت پراکنده در نقاط مختلف آسمان باشید. این شهاب‌ها در هرزمان و در هر شبی دیده می‌شوند. گاهی اوقات تعداد این شهاب ها بیشتر می‌شود که در این صورت یک بارش شهابی رخ می‌دهد.این رویداد چندین بار در سال، زمانی رخ می‌دهد که زمین از میان ذرات به جامانده از عبور دنباله داری می‌گذرد. این ذرات هنگام ورود به جو زمین سوخته و از خود ردی به جا می‌گذارند. در طول این مدت تعداد شهاب ها بیشتر شده و به نظر می‌رسند که از یک نقطه مشخص در آسمان به نام کانون بارش می‌آیند.

بارش شهابی به نام صورت فلکی که در آن رخ می‌دهد، نامگذاری می‌شوند.مثلا بارش شهابی معروف مرداد ماه "بارش برساووشی" در صورت فلکی برساووش رخ می‌دهد به همین دلیل به این نام ، نام گذاری شده است. منشا این بارش دنباله دار (سویفت – تاتل )/109P است.
این رویداد سالانه، یکی از بهترین بارش های سال است. اوج فعالیت این بارش تقریبا یک ساعت قبل از نیمه شب 22 مرداد آغاز می‌شود و در زیر آسمانی صاف و تاریک می توانید بیش از 60 شهاب در ساعت را رصد کنید.
متاسفانه ماه کامل مزاحم رصد ما خواهد بود و در شب اوج فعالیت بارش، از نیمه شب تا اوایل صبح با ماه کامل در رقابت خواهیم بود.
اما اجازه ندهید ماه کامل شما را بترساند. با این حال باز هم می توانید تعدادی از درخشان ترین شهاب های بارش برساووشی را مشاهده کنید فقط کافی است که ماه را از میدان دید خود حذف کنید و آن را پشت یک درخت یا ساختمان پنهان کنید. انتظار می‌رود که با این شرایط در هر ساعت 15 تا 20 شهاب را مشاهده کنید. به سمت شمال آسمان نگاه کنید و در بین صورت فلکی برساووش و ذات الکرسی به دنبال این شهاب ها باشید. شهاب های این بارش از چند روز قبل و بعد زمان اوج فعالیت دیده می‌شوند پس از امشب شروع کنید و تا زمان اوج بارش به رصد شهاب های این بارش بپردازید.
برای کیفیت بالای رصد به دور از آلودگی نوری شهرها بروید و با همراه داشتن لباس گرم تا صبح این بارش را همراهی کنید.
 منبع: www.skyandtelescope.com
 
ترجمه: هانیه امیری صادقان | انجمن نجوم آیاز تبریز

نویسنده:

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد