آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

هفتمین سیاره منظومه خورشیدی، به اندازه‌ای از ما دور است، که به آسانی نمی‌توان آن را رصد کرد. اما این سیاره سبز-آبی با ابزارهای رصدی و در بزرگنمایی بالا، نمایی زیبایی از خود به نمایش می‌گذارد.


سیاره اورانوس در شهریورماه، وضعیت خوبی برای رصد دارد و بعد از حرکت رجعی که داشته، در میان ستارگان سریعتر حرکت می‌کند. درخشندگی این سیاره 5.7 است و با تمامی ابزارهای رصدی قابل دیدن می‌‍باشد. اما دیدن این سیاره از درون چشمی تلسکوپ با بزرگنمایی بالا بسیار هیجان انگیز است.
در این مقاله رصدی علاقه‌مندان به رصدهای دقیق آسمان شب می‌توانند با بهره گرفتن از نقشه و مهارت رصدی خود به آسانی این سیاره را در میان ستارگان رصد کنند.
بهترین زمان برای رصد این سیاره ساعت 2 بامداد به بعد است. در این زمان سیاره در ارتفاع بالای 30 درجه از افق شرقی قرار دارد. ابتدا باید صورت فلکی حمل (بز) را در بالاتر از سر صورت فلکی قیطس پیدا کنید. این سیاره میان ستاره اپسیلون-بز و مو-قیطس قرار دارد و این دو ستاره بهترین راهنما برای یافتن آن است. سپس از طریق نقشه زیر با روش جهش بین ستاره‌ها، از ستاره اپسیلون-بز به ستاره رو-بز و سپس به سوی ستاره پی-بز حرکت کنید.
اگر از دوربین دوچشمی استفاده می‌کنید، با قرار دادن ستاره پی-بز در سمت چپ میدان دید، میتوانید دو ستاره اومکرون و سیگما بز را بیابید و در این بین سیاره آبی رنگ اورانوس به آسانی دیده می‌شود.
توجه داشته باشید این کار به مهارت رصد، حوصله و آسمان تقریبا تاریک نیاز دارد.

1400 08 uranus skymap 01

 

1400 08 uranus skymap 02

بر روی تصاویر کلیک کنید و تصویر با کیفیت را دانلود نمایید.

 

 

iranoptic banner nightsky 09938

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد