آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
شب یوری در شهرهای اهواز، شوشتر و بهبهان برگزار گردید.
 
در تاریخ 12 آوریل 1961 میلادی بشر شاهد یک رویداد بزرگ تاریخی بود. در آن سال ستوان یوری گاگارین، سوار بر فضاپیمای وستک یک، نخستین انسانی بود که مرزهای فضا را گشود و پیش به سوی فضای بیکران رفت. به همین دلیل مراکز و انجمن های ستاره شناسی کشورهای مختلف جهان، همه ساله به یادبود سفر یوری گاگارین به فضا، برنامه ای را با عنوان شب یوری برگزار می کنند و تا یاد و خاطره این سفر تاریخی در ذهن مردم زنده شود. در ایران نیز همزمان با دیگر کشورها برنامه های مختلفی برگزار می شود. در این راستا انجمن ستاره شناسی اهواز در سال 1387 برای اولین بار این برنامه را در شهر اهواز برگزار نمود.


این برنامه همزمان با سراسر جهان در روز 24 فروردین برگزار شد. در ابتدا  آقای میلاد جبوری عباسی مسئول برگزاری شب یوری سخنانی درباره زندگی یوری گاگارین بیان نمودند. در ادامه ایشان درباره راه های ارتقاء داشتن فضایی در شهر اهواز و استان خوزستان، هماهنگی سازمانهای دولتی با انجمنهای نجومی و فضایی برای طرح های فضایی، بررسی وضعیت پرتاب کاوشگر یک و آینده روشنی که در پیش روی ایران است، سخنانی را ایراد فرمودند. با توجه به اینکه شب یوری مصادف با یکی دیگر از رویدادهای مهم در زمینه علوم فضایی که پرتاب اولین شاتل فضایی با نام کلمبیا است، مطالبی در این رابطه  برای حضران ارائه شد. در این بین برشورهای یوری گاگارین، فضا پیمای کلمبیا برای مطالعه علاقه مندان تدارک دیده شده بود. در پایان از آقایان پویا یاسین زاده، مجید حاجی پور و سید جلال جزایری کمال تشکر و قدردانی را داریم.
 
Image
 
Image
 

 
مراسم شب یوری درشوشتر با استقبال بسیار خوبی از طرف شهروندان این شهر برگزار شد که نشان از علاقه مردم این شهر به علوم فضایی و ستارشناسی است این مراسم در یک فضای عمومی یعنی در پارک داریون شوشتر برگزار شد .این مراسم ابتدا در ساعت 9 با تلاوت قرآن مجید وپخش سرود ملی ایران آغاafز شد در بخش اول برنامه بخش فیلم مستند سفر کیهانی ودر بخش دوم برنامه فیلم مستند پرواز شاتل که به گفتگو در باره تاریخچه و برنامه هوا فضای ایران پرداخته شد و پیام انجمن علمی بسیج که توسط مسئول شب یوری گفته شد و مجری برنامه در بین این بخش ها به معرفی زندگینامه یوری گاگارین می پرداخت ودر پایان مراسم توزیع مجله صنایع هوا فضا که جا دارد از سر دبیر محترم مجله جناب آقای حسینی و جانشین آن آقای منتظر و دیگر کارمندان مربوطه که این مجله را برای ما فرستادندتشکر کنم و در ادامه برگزاری مسابقه و اهدای جوایز صورت گرفت
 

 

 

 


 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد