آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
20 اردیبهشت 95 سیاره عطارد برای سومین بار در قرن حاضر از مقابل خورشید عبور کرد تا علاقه مندان به نجوم را بار دیگر به وجد آورد. این پدیده که در هر قرن تنها ممکن است 13 بار شاهد آن باشیم یکی از رویدادهای نادر در دنیای ستاره شناسی محسوب می شود.
بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام شد قرار بود که انجمن نجوم دانشگاه پیام نور اهواز با همکاری انجمن ستاره شناسی اهواز به منظور رصد این رویداد نادر، ویژه برنامه ای رصدی را در محوطه این دانشگاه برگزار کنند. در روز وقوع پدیده گذر اعضای تیم آموزشی و رصدی دو انجمن یک دستگاه تلسکوپ 6 اینچ نیوتنی اسکای واچر را در محل از قبل تعیین شده جهت رصد، مستقر کردند و با توجه با نامساعد بودن شرایط جوی و به امید بهتر شدن هوا آماده رصد این پدیده شدند. تماس اول این رویداد در ساعت 13:41 به وقت محلی اتفاق افتاد که متاسفانه به دلیل ابری بودن هوا موفق به رصد و ثبت آن نشدیم. اما دقایقی بعد ابرها برای مدتی از مقابل خورشید عبور کردند و اعضای انجمن به اتفاق ریاست محترم دانشگاه و دانشجویان علاقه مند که از ساعتها قبل منتظر مساعد شدن شرایط جوی بودند موفق شدند برای مدتی هرچند کوتاه این پدیده را رصد کنند. در پایان برنامه هم بروشورهای آموزشی ویژه گذر عطارد در بین علاقه مندان توزیع شد.
اعضای تیم رصدی شرکت کننده در این برنامه
میلاد جبوری عباسی
حسن بگعان
امین لطفعلی آینه
شهلا نامداری
هاجر طاهری
شهین نگراوی
در پایان از همکاری صمیمانه جناب آقای باوی فرد(معاون محترم حراست دانشگاه پیام نور مرکز اهواز) کمال تشکر و قدردانی را دارید.  
 
 
 
تهیه و تنظیم: میلاد جبوری عباسی(دبیر انجمن نجوم دانشگاه پیام نور اهواز و مسئول برگزاری برنامه های انجمن ستاره شناسی اهواز )
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد