آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
روز بین المللی نجوم در چند سال اخیر تبدیل به یکی از فرصتهای اصلی برای ترویج دانش نجوم و علاقه مند کردن مردم برای توجه به جهان بالای سر خود بوده است. جهانی شگفت انگیز که همیشه انسان را مجذوب خود می کرده است و در طول تاریخ بارها با رشد و جهش هایی که تجربه کرده است، زندگی ما انسانها را به سطحی دیگر از نظر معنی شناختی منتقل کرده است.
هفته وروز نجوم اگرچه در ایران مدت طولانی نیست که برگزار می شود اما در همین مدت کوتاه توانسته است به تجربیات ارزشمندی دست پیدا کند و در حالی که علاقمندان فراوانی را وارد حوزه دانش زیبای نجوم ساخته است و همزمان شرایط حضور ایرانیان در فعالیت های ترویجی علمی را به اطلاع جامعه جهانی رسانده است. در طی حدود 7 سال برگزاری هفته وروز جهانی نجوم ایران 2 بار برنده جایزه ویژه ای از سوی برگزار کننده این مراسم شده است.

شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران بنابر وظیفه خود در سالهای گذشته تلاش کرد تا برگزاری برنامه هایی را در تهران و سایر شهرستانها سامان دهد ودرسال 1385 برنامه ای که با همکاری گروههای نجومی محلی در تهران و شهرستانهای سراسر کشور برگزار شد باعث شد تا جایزه ویژه برگزاری روز جهانی نجوم در آن سال به ایران تعلق گیرد.

در سال جاری و در آستانه روز جهانی نجوم سال 1387 و 2008 میلادی شاخه آماتوری تصمیم دارد با توجه به تجربیاتی که گروههای مختلف در سالهای اخیر به دست آورده اند و بنابر اهدافی که از قبل داشت- بیش از گذشته به نقش هماهنگ کنندگی و راهنمایی برای علاقمندانی که نیازمند کمک هستند بپردازد و به همین دلیل از همه گروهها و انجمن ها و علاقمندان دعوت می کند تا همراه یکدیگر به برگزاری این مراسم بپردازند. شاخه آماتوری انجمن نجوم ایرانی مانند همیشه آماده انجام هرگونه حمایت و کمک معنوی به برگزار کنندگان این مراسم و معرفی آنها به جامعه نجومی کشور است و به همین منظور امسال مشاور ویژه ای را در این خصوص در اختیار علاقمندان خواهد گذاشت.
 
 
 
لذا شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با توجه به پیشینه کهن ایران در زمینه اختر شناسی و نقش مهم نجوم و توجه به آن در نقش یکی از ستون های اصلی توجه به علم و نقشی که ترویج درست علم در توسعه علمی کشور بازی می کند و با تاکید بر موقعیت حساس امروز جامعه نجوم آماتور و حرفه ای ایران و همچنین در آستانه سال جهانی نجوم از همه گروهها و انجمن ها ، رسانه ها و علاقمندان می خواهد تا با برنامه ریزی مناسب در این رویداد جهانی علمی مشارکت نمایند.

مجموعه مقالات پیش رو راهنمای اولیه ای برای برگزاری این روز است و در روزهای آتی اطلاعات بیشتری به این صفحه افزوده خواهد شد.
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد