آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

امروز، 1 مهرماه 1395، خورشید در ساعت 14 و 21 دقیقه به وقت جهانی و 17 و 51 دقیقه به وقت مرکزی ایران در نقطه اعتدال پاییزی قرار خواهد گرفت و در طول روز شب دقیقا برابر خواهد بود.

اما دلیل این موضوع چیست؟
از دید ناظران زمینی خورشید در آسمان هر روز طلوع می کند و غروب می کند. اما خورشید دارای حرکت دیگری در آسمان است که در بین ستاره ها دیده می شود و همه افراد متوجه آن نمی شوند. خورشید با حرکتی از غرب به شرق در آسمان روبرو است که این مسیر را دایره البروج یا همان مسیر حرکت خورشید می نامند و تحت تاثیر حرکت زمین به دور خورشید است.

 

Celestial Sphere 003


همانطور که میدانید محور زمین با صفحه منظومه خورشیدی 23.5 درجه اختلاف دارد. این اختلاف باعث بوجود آمدن فصل‌ها و ضمناً حرکت سینوسی خورشید در بین ستاره ها می شود. شروع این حرکت در روز اول فروردین هر سال در نظر گرفته می شود. در این روز خورشید دقیقاً در نقطه ای از آسمان قرار میگیرد که دایره البروج و نقطه صفر میل مداری آسمان و بعد صفر ساعت آسمان به همدیگر میرسد. پس از این روز حرکت خورشید رو به بالای میل مداری آسمان شروع می شود و فصل بهار پدید می آید. در ادامه خورشید به بالاترین میل مداری مداری که همان 23.5 درجه است می رسد. در این روز انقلاب تابستانی است و خورشید در بعد 6 ساعت ومیل 23.5+ قرار دارد که همان روز اول تیرماه و طولانی ترین روز سال است.

 

faslha 01 01


سپس گردش زمین به دور خورشید ادامه می یابد و خورشید از دید ما ناظران زمینی شروع به پایین آمدن در میل مداری آسمان می کند، تا به روز 1 مهرماه می رسیم. در این روز خورشید دوباره به مدار صفر درجه میل آسمان می رسد ولی بُعد آن برابر با 12 ساعت است ونیمی از مسیر خورشید در طول سال در آسمان طی شده است.

 

seasons tezel


این رویداد باعث پدیده های جالبی بر روی زمین می شود که به آنها اشاره می کنیم :
•    حرکت بالا پایینی خورشید در افق
این وضعیت همان حرکت خورشید در روی مسیرد دایره البروج است که تحت تاثیر اخلاف زاویه مداری زمین با صفحه منظومه خورشیدی دارد. در روز 1 فروردین و 1 مهرماه خورشید دقیقا از سمت 90 درجه در افق ناظر زمینی در تمامی نقاط زمین طلوع می کند. در روز 1 تیرماه 23.5 درجه بالاتر و 1 دیماه 23.5 درجه پایینتر از نقطه شرقی سمت طلوع می کند.

•    طول روز شب
در این روز طول روز و شب به دلیل طلوع خورشید از سمت 90 درجه و غروب آن در سمت 270 درجه برابر است.

 

Equinox solstice sunsets nightsky 001

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد