آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 نخستین گزارش رسیده از اختفای سیاره زهره توسط ماه از دو رصدگر در استان خوزستان و خراسان جنوبی است. در استان خوزستان به دلیل ورود خاک از منطقه‌ی عراق رصد ممکن نبود ....
 خوزستان - آبادان :
 
 نام رصد کننده : روح الله افشارپور
منطقه رصدی : جنوب غرب کشور – خوزستان – آبادان
طول جغرافیایی : 48 درجه و 17
عرض جغرافیایی : 30 درجه و 20 دقیقه
زمان : یکشنبه 26 اردیبهشت 1389
با امید به آن که صبح ساعت خودم را با ساعت جهانی تنظیم می کنم شب قبل را به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رصد اختفا پرداختم . صبح برق رفت !! تنها کمکی که از امکانات یک شهرستان جنوبی انتظار می رفت . بعد از ساعاتی که برق بازگشت ساعت خودم را تنظیم کردم و بعد از آماده کردن تلسکوپ و بیرون آوردن آن از زیر لایه ای از خاک ! به دنبال ماه گشتم ، از ساعت 13 شروع به کاوش کردم اما هر چه گشتم چیزی نبود ! هوا بسیار داغ شده بود ! تلسکوپ قابل لمس نبود ، از نور خورشید و سایه اجسام مقدار گرد و خاک موجود در هوا قابل تشخیص بود . بدون عینک آفتابی دیدن آسمان نوعی خودکشی بود ! بعد از کلی نا امیدی به سراغ گوشی خودم رفتم که برنامه ی  گوگل اسکای مپ روی آن نصب است . تقریبا موقعیت ماه را به من نشان داد اما باز هم چیزی دیده نمی شد . احساس سوزش چشم و سردرد داشتم . ساعت 13:30 شده بود و ادامه ی کار نتیجه ای به دنبال نمی داشت . در پایان دلایل عدم رویت ماه را این گونه ذکر می کنم :
1- گرمای بسیار زیاد هوا
2- آفتاب و درخشش آسمان
3- گرد وخاک
 
------
 
خراسان جنوبی - شهرستان قاین
 
تاریخ: 26 اردیبهشت 1388

مکان: شهرستان قاین

طول جغرافیایی: 59.192

عرض جغرافیایی: 33.728

ارتفاع از سطح دریا: 1445 متر

ابزار: دوربین دوچشمی 80*20

روش زمان سنجی: استفاده از کرنومتر

زمان ورود: به دلیل ابری بودن هوا ثبت نشد

زمان خروج: 11:06:34:60 به وقت جهانی

با سلام خدمت تمامی دوستداران آسمان

از مدت ها پیش منتظر دیدن این اختفای تمام عیار و دیدنی بودم و از چند روز قبل با برقراری ارتباط اینترنتی با دوستان، کاملا آماده ی رصد این اختفا شده بودم و به نحوی به همراه دوستان قصد داشتیم این اختفا را در گوشه و کنار ایران رصد کنیم. امروز صبح که نگاهی به آسمان انداختم، از دیدن اختفا به کلی نا امید شدم. ساعتی مانده به شروع اختفا ابر ها شروع به باریدن کردند. دیگر نمی دانستم چه بکنم. دقایقی مانده به ورود زهره به پشت ماه ابر ها کم کم آسمان را خالی می کردند ولی قسمت مورد نظر من همچنان با ابرها پوشیده شده بود و نتوانستم زمان ورود زهره به ماه را ثبت کنم. ساعت 3 عصر که آسمان کاملا صاف شده بود به قصد ثبت زمان خروج ناهید به رصد مشغول شدم و توانستم ماه را به سرعت پیدا کنم. تا لحظه ی خروج زهره، ماه را در میدان دید نگه داشتم و بالاخره در یک لحظه ی ناب و بی نظیر که کاملا از وصف آن عاجزم خروج زهره را رصد کرده و زمان را ثبت کردم. به جرات می توانم بگویم با اینکه اختفاهای زیادی را رصد کرده ام ولی این چیز دیگری بود و مرا کاملا متحیر ساخت. منظره ی نجومی خارق العاده ای در وسط روز. شاید این مهم ترین ویژگی این اختفا بود.
 
 
 
آسمان شب هایتان پرستاره

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد