آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 نجمن ستاره شناسی شوش در راستای ترویج علم ستاره شناسی در میان شهروندان برگزاری رصد ویژه كودكان را در برنامه كاری خود گنجانده و با برگزاری شب های متعدد رصدی در منطقه هفت تپه و شوش توانایی خود را در این زمینه نشان داده است و این بار به درخواست كانون استعداد و مهارت امید اقدام به برگزاری شب رصدی دیگری ویژه كودكان و نوجوانان در شهر دزفول نمود.

كانون استعداد و مهارت امید به همت جناب آقای دكتر علیرضا بلوطی (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشك)و سركار خانم میرزایی فعالیت تخصصی خود را در خصوص پرورش استعداد و مهارت درنوزادان، كودكان و نوجوانان در شهرستان دزفول آغاز نموده است و در ادامه فعالیت خود در صدد برگزاری دوره های آموزش علوم بویژه علم نجوم می باشند.
در آغاز این مسیر علمی و جهت آشنایی مقدماتی كودكان و نوجوانان با زیبایی های آسمان شب اولین رصد خود را در شامگاه 4 مرداد 89 مصادف با شب میلاد امام زمان (عج) در میان شور و شادی شهروندان با همكاری انجمن ستاره شناسی شوش برگزار نمودند.
این برنامه با حضور جمعی از كودكان و نوجوانان مركز امید به همراه خانواده ها در ساعت 21 آغاز شد، شركت كنندگان در ابتدا همزمان با پخش اسلاید و توضیحات سركار خانم نسیمی فر(مدیر انجمن ستاره شناسی شوش) با برخی اجرام آسمانی،  صورتهای فلكی ، فناوری های فضایی و اطلاعات ستاره شناسی آشنا شدند و در این قسمت به سوالات پاسخ داده شد.
در ادامه علاقمندان موفق به رصد سیارات زهره،مریخ و زحل(كه در فاصله نزدیكی از هم قرار گرفته بودند) شدند. همینطور ماه كه در حالت بدر قرار داشت، و با صورتهای فلكی عقرب، دب اكبر، گاوچران و مثلث تابستانی آشنا شدند.در پایان از نوجوانان خواسته شد تا در شبهای متوالی حركت سیارات زهره ،مریخ و زحل را دنبال كرده و به ثبت رصد بپردازند تا در خصوص اطلاعات بدست آمده بحث و گفتگو شود. در میان اجرای برنامه شركت كنندگان شاهد عبور دنباله داری از شرق آسمان بودند كه شادی كودكان را برانگیخت. این شب بیادماندنی و خاطره انگیز در ساعت 22:30 به پایان رسید و همگی با ابراز شادی و رضایت از برنامه تقاضای تداوم چنین رصدهایی را داشتند.

 

 

 

باتشکر
خبرنگار انجمن ستاره شناسی شوش

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد