آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
      انجمن ستاره شناسی شوش به منظور افزایش آگاهی شهروندان در خصوص ستاره شناسی و شناخت بیشتر آسمان شب این طبیعت آرام و بی نظیر، شب رصدی باشکوهی را ویژه اعضا انجمن و برخی علاقمندان ستاره شناسی برفراز یکی از تپه های تاریخی شوش و درکنار کاخ آپادانا برگزار نمود.
 
     این برنامه در شامگاه 26 شهریور 89 در كنار کاخ تاریخی آپادانا برگزار شد. دقایقی پیش از تاریک شدن هوا علاقمندان در محوطه حضور یافتند و هنوز آسمان روشن بود که سیاره زهره را در آسمان موقعیت یابی کردند. در آغاز کار شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند و اطلاع رسانی ، راهنمایی و انجام رصد را برای هر دو گروه خانمها نسیمی فر و ستاوی(مسئولین انجمن ستاره شناسی شوش) بعهده داشتند.
     برنامه به این شکل طراحی شده بود که هر دو گروه بطور همزمان به فعالیت و بحث علمی می پرداختند به این صورت که تمام مراحل تئوری، رصد ماه و سیارات و کهکشان آندرومدا، آموزش صورتهای فلکی و پرسش و پاسخ را بطور همزمان از کارشناس گروه دریافت میکردند. در حین اجرای برنامه موسیقی آرامش بخش آسمانی در فضا پیچیده بود و در محیطی آرام نقاط تاریک ذهنها روشن و پرده از اسرار آسمان برداشته میشد.
 
     و اما جذابیت های این شب بیاد ماندنی : در بالای افق غربی برفراز در ختان باغ، سیاره زهره با شکوه تمام جلوه گری میکرد و رصدگران را مشتاق. رصد ماه یگانه قمر زمین حیرت آور بود، چرا که تماشای کوهها و عوارض سطحی ماه هر بیننده ای را شگفت زده میکرد. سیاره مشتری نیز به همراه اقمارش از افق شرقی سر برآورده بود و تازه وارد ها مشتاق بودند تا آن را از چشمی تلسکوپ رصد کنند.در این برنامه تعداد زیادی از صورتهای فلکی تابستانی به دوستان معرفی شد و راههای جهت یابی در شب بوسیله اجرام آسمانی شرح داده شد. در حاشیه برگزاری این شب رصدی سوالات بسیاری در خصوص فناوری های فضایی، امید های بشر برای کشف حیات هوشمند در عالم، شرایط زندگی در فضا، و بسیاری مباحث جذاب دیگر به بحث گذاشته شد. ساعت از 22 گذشته بود و هنوز علاقمندانی مشتاق در محوطه بحث خود را ادامه می دادند و سرانجام با ابراز شادی و هیجان رصدگاه خود را ترک میگفتند .
     در نهایت از همكاری و مساعدت مدیریت محترم میراث فرهنگی شهرستان شوش، مدیر محترم کانون فرهنگی تربیتی دخترانه کوثر سرکار خانم چعب، پرسنل محترم اداره میراث فرهنگی شهرستان شوش: جناب آقای شیخ، سرکار خانم محمدی، جناب آقای ناصر، و جناب آقای احمد شوهانی

                                                                 باتشكر
                                                            نجمه نسیمی فر  
                                                   مدیرانجمن ستاره شناسی شوش
 
 

 

نویسنده:

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد