آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 کارگروه ستاره شناسی مرکز رشد خلاقیت،نوآوری و فناوری بسیج هفشجان با هدف آشنایی علاقه مندان با این دانش کهن و رصد آسمان شب و بارش شهابی برساوشی همایش آموزشی ستاره شناسی و رصد آسمان شب را برگزار کرد.  کارگروه ستاره شناسی مرکز رشد خلاقیت،نوآوری و فناوری بسیج هفشجان با هدف آشنایی علاقه مندان با این دانش کهن و رصد آسمان شب و بارش شهابی برساوشی همایش آموزشی ستاره شناسی و رصد آسمان شب را برگزار کرد. زمان:‌21/5/1390
مکان : مرکز رشد خلاقیت،نوآوری و فناوری بسیج هفشجان
استقبال :200 نفر(در طول برنامه)
موضوعات همایش: تاریخ نجوم، نجوم در ایران، بارش های شهابی، منظومه شمسی، رصد آسمان شب، رویت بارش شهابی برساوشی.
 

 
شروع برنامه ساعت 10شب اعلام شده بود اما کار اعضای کارگروه (آماده کردن محل و هماهنگی های برنامه) ازصبح جمعه شروع شد.
اعضای کارگروه پس از آماده شدن محل برنامه و پس از افطاری مختصری ابزار ها را که شامل دو دستگاه دوربین دوچشمی20*80 و 20*110 بودند به سمت ماه که تقریبا کامل بود نشانه رفتند.
 
با شروع برنامه در ساعت 10شب علاقه مندان به تدریج در محل حاضر شدند برنامه به طور رسمی از ساعت 15/10 با نمایش اسلاید هایی از بارش های شهابی آغاز شد. پس از آن توضیحاتی درباره ی تاریخ نجوم، نجوم در ایران، بارش های شهابی، منظومه شمسی، رصد آسمان شب و... به حاظرین داده شد. سپس برنامه ی رصد آسمان شب آغاز شد. رصد آسمان شب با رصد ماه آغاز شد و با رصد تعدادی از اجرام عمقی آسمان و حدود ساعت 30/1با رصد سیاره ی مشتری و اقمارش که تازه سر از افق بیرون آورده بودند پایان یافت.
در بخش پایانی برنامه نیز حاظرین با تعدادی از صورت های فلکی آسمان (ذات الکرسی،برساوش،اندرومدا ،اسب بالدار،ماهی،مثلث ،بره،مثلث تابستانی قو،عقاب،شلیاق و...)آشنا شدند.
 

 
کارگروه ستاره شناسی مرکز رشد خلاقیت،نوآوری و فناوری بسیج هفشجان فعالیت رسمی خود را از خرداد ماه 90آغاز کرده است و در طی این مدت(حدود سه ماه)برنامه ها ، سمینار ها و شب های رصدی متعددی را با هدف ترویج ستاره شناسی این دانش کهن در بین عموم مردم و علاقه مندان به انجام رسانده است . سایت رسمی کارگروه نیز به آدرس زیر مشغول به فعالیت است.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد