آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

امروز روز 8 آبانماه 1388 یا به اختصار 8/8/88 است. همچین تاریخ هایی در طی یک دوره‌ی 100 ساله 9 بار روی خواهد داد، که امروز یکی از این روزها است. در ادامه‌ی خبر وضعیت رصدی آسمان ایران را برای این روز جالب می توانید مشاهده نمایید.

 

 در روز 88/8/8 خورشید در ساعت 17 و 11 دقیقه به وقت مرکزی ایران غروب خواهد کرد. اولین جرم پرنور آسمانی که نظر همه را به خود جلب می کند، سیاره مشتری است. سیاره‌ای از قدر 2- که دیدن آن با تلسکوپ لذت دیگری دارد. کمی پایینتر و به سمت افق جنوبی ستاره‌ای آبی رنگ می درخشد به نام فمالحوت یا آلفای حوت جنوبی، که از قدر 1.2 است. درست در سمت الرأس ( بالای سر ) سه ستاره‌ی نصرطایر ( آلفای عقاب )، دنب ( آلفای قو ) و نصر واقع ( آلفای شلیاق یا وگا ) دیده خواهند  شد که سازنده‌ی مثلث تابستانی هستند.

اگر با ابزار رصدی مناسب، نگاهی به سیاره مشتری بیندازید، می توانید شاهد عبور قمر و سایه‌ی قمر بر روی سطح سیاره باشید. ساعت 18 و 26 دقیقه و 53 ثانیه به وقت محلی ایران سایه‌ی قمر آیو بر روی مشتری خواهد افتاد و سپس خود قمر در ساعت 19 و 3 دقیقه از جلوی سیاره‌ی مشتری عبور خواهد کرد. 
 
 
ماه، تنها قمر زمین، با درخششی برابر با 90 درصد در آسمان دیده خواهد شد که میهمان صورت فلکی حوت است. در افق شرقی خوشه‌ی پروین در حال طلوع کردن است و پس از آن ستاره‌ی چشم گاو یا الدبران طلوع می کند. در افق شمال شرقی ستاره‌ی آلفای - ارابه‌ران یا عیوقق از قدر 0.2 طلوع می کند. دوقلوهای افسانه‌ای یا پلوکس و کاستور نیز در ساعت 22 از افلق شرقی طلوع خواهند کرد و 30 دقیقه پس از آنها سیاره‌ی سرخ مریخ طلوع می کند. 
 
به امید آسمانی صاف و پر ستاره
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد