آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

سیارک وستا به عنوان یکی از بزرگترین سیارک های منظومه خورشید این روزها در وضعیت بسیار خوب رصدی قرار دارد. این سیارک در مسیری برگشتی ( رجعی ) در کنار ستاره پلوکس – دوپیکر قرار دارد و توسط ابزارهای رصدی متوسط قابل مشاهده است.

10066 Vesta2017 1395 02

نقشه راهنمای صورت فلکی دوپیکر و سیارک وستا


وضعیت رصدی این سیارک هم اکنون از نظر درخشندگی ( قدر ) بسیار مناسب است و می توان آن را با قدر 6.2 در بین ستارگان صورت فلکی دوپیکر رصد کرد. درخشندگی این سیارک به اندازه ای مناسب است که توسط دوربین های دوچشمی کوچک ( مانند 8x60 ) نیز قابل دیدن است. برای رصد این سیارک ابتدا می بایست صورت فلکی دوپیکر و دو ستاره معروف و درخشنده پلکوس و کاستور را پیدا کنید. سپس به کمک نقشه رصدی زیر می توانید با جهش بین ستاره ها به مکان تقریبی سیارک وستا برسید. شاید در شب اول رصدی نتوانید دقیقاً سیارک را رصد کنید. ولی با ترسیم مکان رصدی و ستاره های میدان دید و مقایسه آن با یکیا دو روز بعد، خواهید توانست سیارک وستا را پیدا کنید.

10066 Vesta2017 1395 01

نقشه راهنمای رصدی سیارک وستا ( بهمن 1395 تا فروردین 1396 )

تکمیلی :

چهارمین سیارک بزرگ در کمربند اصلی سیارکها با قطر بین 530 تا468 کیلومتر.بدلیل زیاد بودن درخشندگی سطحی تنها سیارکی است که گاهی با چشم غر مسلح هم مشاهده می شود. این سیارک توسط ستاره شناس آلمانی ویلیام اولبرس در سال 1807 کشف شد.اما او انتخاب نام آن را به ریاضیدان بزرگ کارل فریدریچ گاووس سپرد واو هم نام وستا را برای آن انتخاب نمود.بعد از کشف این سیارک تا 38 سال هیچ سیارک جدیدی کشف نشدتا اینکه سیارک آستراآ کشف گردید.در اوایل شکل گیری منظومه شمسی درون آن به حالت مذاب بوده وظاهرا" دارای هسته وپوسته می باشد. ( برگرفته از دانشنامه ستاره شناسی هفت آسمان )

Vesta full mosaic

تصویر حیرت انگیز سیارک وستا - Dawn spacecraft 2011

 

ابزار پیشنهادی

 

telescope 800 700 nightsky

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد