آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

اطلاعات جدید ستاره شناسان در سراسر جهان نشان می‌دهند که دنباله‌دار نویدبخش اطلس شروع به محو شدن کرده‌است، مشابه دنباله دار"اِلِنین" که چند سال قبل حرکتی مشابه انجام داد و قبل از حضیض خورشیدی در هم شکسته شد.

در ماه‌های اخیر، دنباله‌دار اطلس در حالی که به سوی خورشید می آمد، درخشش سریعی را مانند چند دنباله‌دار قبلی خود نشان داد و انتظارات را تا حدی بالا ببرد که ستاره شناسان گفتند اگر زنده بماند در اواسط خرداد امسال این دنباله دار در آسمان غروب، سیاره زهره را از لحاظ درخشندگی مغلوب خواهد کرد.
تا به امروز، پرنورترین و خوش منظره ترین دنباله داری که در روزگار ما دیده شده، دنباله دار مک نات در سال ۲۰۰۷ بوده است. این دنباله دار پس از اجرای نمایشی زیبا دراوایل ژانویه ی ۲۰۰۷ در نیمکره ی شمالی، راهی جنوب شد و دُم غباری بلند و شگفت انگیزی پدید آورد که چشم بینندگان ساکن نیمکره ی جنوبی را خیره ساخت.
در ششم آوریل، ستاره شناسان دانشگاه مریلند و دانشگاه کالتک، تصاویر جدیدی ثبت کردند که به نظر می رسد  در آن هسته دنباله‌دار در حال کشش است و  یک اختلال عمده در هسته را نشان می دهد. تصاویری از تلسکوپ آموزش 0/6 متری نینگبو سین کیانگ، تکه تکه شدن هسته اطلس را نشان می دهد و ممکن است که این آغاز یک پایان باشد.
اندازه‌گیری‌های اخیر موقعیت دنباله دار نیز  نشان می دهد مدار دنباله دار در حال حاضر تحت‌تاثیر نیروهای غیر گرانشی قرار گرفته‌است.این نیروها نتیجه گازهای خارج شده از هسته دنباله دار هستند و باعث می شوند هسته در جهت مخالف حرکت کند شبیه به موتور جت.اکثر دنباله داران فعال این مسئله را تا حدی تجربه می کنند ، اما نیروهای غیر گرانشی اطلس به طور ناگهانی لگد زده اند و کاملاً قوی هستند.
این امر روایت "یک هسته کوچک "تصدیق می‌کند که به شدت توسط تبخیر افراطی، احتمالاً همراه با تکه‌تکه شدن، تحت فشار قرار گرفته‌است. فراموش نکنیم که اطلس قطعه ای از یک دنباله دار بزرگتر (ناشناس) است که مربوط به دنباله دار بزرگ 1844 است.تکه تکه شدن یک ویژگی خانوادگی برای این بچه ها است.
(دنباله دار بزرگ 1844) مدار آن با هیچ کلاس مدار دنباله دار تعریف شده مطابقت ندارد و آن با مشاهدات مربوط به دنباله دار 27 دسامبر 1844 مشخص می شود. آخرین بار در تاریخ 9 مارس 1845 به طور رسمی مشاهده شد و به همین دلیل به دنباله دار بزرگ 1844 شناخته می شود.  حضیض آن حدوداً 0.25 واحد نجومی  می باشد و اوج آن به اندازه 717.55 واحد نجومی می رسد. مدار آن کاملاً بیضوی است. با توجه به درخشندگی و نحوه بازتاب نور ، دنباله دار بزرگ احتمالاً بین 2658 تا 5943 کیلومتر قطر داشته باشد.
آیا دنباله دار اطلس محکوم به مرگ است؟
نه لزوما ،نکته نا امید کننده در مورد دنباله دارها این است که ما اغلب نمی دانیم که آنها دقیقاً چه کاری انجام می دهند یا چرا آنها این کار را انجام می دهند.هنوز فرصتی وجود دارد که دنباله دار اطلس قبل از طغیان دیگر نفس بکشد.

نویسنده: محمد صادق فقان پور

کارشناس ارشد GIS، ستاره‌شناس آماتور، همکار آسمان شب ایران

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد