آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

شامگاه دوم اردیبهشت 1396، کمی پس از غروب خورشید، سیاره مریخ در کنار خوشه زیبای پروین قرار دارد. رصد این همنشینی را از دست ندهید.

شامگاه امروز خورشید در ساعت 19 و 43 دقیقه به وقت مرکزی ایران غروب می کند و 30 دقیقه پس از آن سیاره مریخ و خوشه پروین با جدایی زاویه‌ای 2.8 درجه در ارتفاع 20 درجه‌ای از افق غربی قرار دارند. این رویداد زیبا فرصت مناسبی برای عکاسی از همنشینی و مناظر زمینی است.

10004 mars m45

خوشه پروین

خوشه پروین، خوشه ای با ستاره های بسیار جوان که 9 ستاره درخشانتر آن در میدان دید تلسکوپی (1.5 درجه) به خوبی جای می گیرند و در شرایط ایده آل رصدیف تیزبین ترین رصدگران تا 14 ستاره این خوشه را با چشم غیر مسلح تشخیص می دهند. به کمک داده های ماهواره ابرخس فاصله آنرا در حدود 440 سال نوری قطر آنرا 12 سال نوری و جرم کل آن را 800 برابر جرم خورشید تعیین کرده اند. سن این خوشه نیز با استفاده از نمودار هرتسپرونگ راسل بین 75 تا 150 میلیون سال تخمین زده شده است.

نکته دیگر آنکه در تمامی عکسهای زیبایی که از این خوشه می بینید گویی اطراف ستاره های پروین هاله آبی درخشان وزیبایی نمایان است.ابتدا اخترشناسان گمان می کردند این سحابی بازتابی باقی مانده گازهایی است که خوشه از آن تشکیل شده است.اما بعدها متوجه شدند که این موضوع  به علت سن خوشه درست نیست.زیرا تاکنون گازهای باقی مانده از تشکیل ان خوشه به سبب وجود گرانش بازوهای کهکشان پراکنده شده اند.این نمای زیبا فقط بخاطر گذر خوشه از میان منطقه ای سرشار از گازهای غبارآلود میان ستاره ای است.

m45 200mmf56 iso3200

تصویری که در تلسکوپ میبینیم (البته در این تصویر تعداد بیشتری ستاره ثبت شده است)

 

M45 01w

تصویر بسیار زیبای خوشه پروین از F.Spenak با نوردهی بلند مدت

 

ابزار رصدی پیشنهاید:

تلسکوپ بازتابی 114 میلیمتری Meadeتلسکوپ بازتابی 114 میلیمتری Meade

دوربین دوچشمی 15x70 Meade Astroدوربین دوچشمی 15x70 Meade Astro

 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد