آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 ستاره شناسان به كمك تلسكوپ فضایی هابل شاهد چگونگی تحول باقیمانده یك انفجار ابر نواختری در ابر بزرگ ماژلانی ( آسمان نیمكره جنوبی ) هستند.
. این انفجار در سال 1987 میلادی رخ داد و اكنون با نام باقیمانده ابر نواختری 1987A  به عنوان نزدیك ترین ابرنواختر 400 سال اخیر شناخته می شود. نزدیكی این انفجار به دانشمندان اجازه داده تا چگونگی تحول آن را پیگیری نمایند. طبق مشاهدات جدید باقیمانده این انفجار كه طی سالهای گذشته در حال كم نور شدن بود ولی امروزه در حال پرنور شدن است. به نظر می رسد كه فرایندی جدید موجب دادن انرژی به این ابرهای باقیمانده از انفجار باشد. ابرهای ناشی از انفجار در حال برخورد با حلقه های باقیمانده سرد تر كه قبلاً در اطراف ستاره وجود داشته اند  هستند و در طی این برخوردها امواج شوكی قوی ایجاد شده كه خود عامل تشكیل پرتوهای قوی مشاهده شده در ناحیه اشعه ایكس است. این امواج توسط تلسكوپ اشعه ایكس چاندرا قابل مشاهده است.
 
 
 
این امواج اشعه ایكس با ابرهای ناشی از انفجار ابرنواختر برخورد داشته و موجب درخشندگی آنها در ناحیه دیدگانی طیف می شوند.
در آدرس زیر فایلی از نحوه چگونگی تحول این ابرنواختر با حجم 2/2 مگابایت وبا فرمت كویك تایم وجود دارد:در این فایل تصویری حلقه آبی رنگ موادی است كه هزاران سال پیش از ستاره بیرون زده شده وحلقه نارنجی رنگ مواد پرتاب شده ناشی از انفجار را نشان می دهد.
 
 
منبع : universetoday
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد