آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

پس از غروب خورشید و تاریک شدن آسمان، دو جسم نورانی چشم هر علاقه‌مندی به آسمان شب را به خود جلب می کند. این دو جسم سیاره مشتری و سیاره زحل هستند که در بالای افق جنوبی و افق شرقی خودنمایی می کنند


سیاره مشتری
این سیاره در طی یک ماه آینده میهمان صورت فلکی سنبله (خوشه) است. برای یافتن غول پیکرترین سیاره منظومه خورشیدی، پس از غروب خورشید یه سمت جنوب آسمان نگاه کنید. 45 درجه بالاتر از افق جنوبی جسم نورانی را می‎‌توانید ببینید که همان سیاره مشتری است و در سمت چپ آن ستاره‌ای آبی رنگ به نام سماک اعزل یا Spica دیده می‌شود.

10018 jupiter 01

رصد سیاره مشتری با تلسکوپ و دوربین دوچشمی لذت خاصی دارد. دیدن چهار قمر گالیله‌ای به نامهای آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو با ابزارهای کوچک رصدی بسیار جذاب است. یکی از پروژه‌های جداب برای آماتورها رسم مدرهای حرکت قمرهای مشتری است که در طی چند روز رسم آن میتوانید نموداری به نام رقص قمرهای مشتری را رسم کنید. قمرهای سیاره مشتری حتی با ابزارهای رصدی کوچک نیز دیده می‌شود. در تصویر ابزارهای کوچک مانند دوربین های دوچشمی و تلسکوپ‌های تک چشمی، قمرهای این سیاره به مانند 4 ستاره در یک راستا در اطراف سیاره مشتری دیده می‌شوند. اما در نظر داشته باشید که این قمرها همیشه 4 عدد دیده نمی‌شوند و برخی مواقع 1 تا 2 عدد از آنها در پیش یا پس سیاره مشتری است.
جالب است بدانید که سیاره مشتری پنجمین سیاره، بزرگترین سیاره منظومه خورشیدی است و در اصل این سیاره گوی گازی شکلی است که با جوی بسیار متراکم و غلیظ ورود دست ساخته‌های بشری به آن ممکن نیست.

10018 skumap june 2017

سیاره زحل
دومین سیاره منظومه شمسی از نظر ابعاد و اندازه سیاره زیبای زحل است. این سیاره در این مدت میهمان صورت فلکی حیه است. سیاره زحل پس از غروب خورشید در بالای افق شرقی به مانند جسم نورانی سفید-شیری رنگی دیده می‌شود. رصد حلقه‌های سیاره زحل و قمر معروفش تیتان همیشه مورد توجه رصدگران بوده است. اما دیدن حلقه‌های زحل با ابزار رصدی کوچک نیز قابل تشخیص است، ولی برای دیدن بهتر این سیاره و شکاف کاسینی به تلسکوپ قوی و بزرگتر از 8 اینچ نیاز است. اما در هر حال رصد این سیاره و دیدن زیبایی‌های آن را از دست ندهید.

10018 saturn 01

 

ابزار پیشنهادی

Mead LXD70 8

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد