آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان با استفاه از تصاویری که توسط فضاپیمای مسنجر ناسا گرفته شده یک ویدئو منتشر کرده اند که برای نخستین بار سیاره کوچک عطارد را با چنین ظاهری نمایش می دهد. فضاپیمای مسنجر ناسا که از سال 2011 برای مطالعه عطارد در مدار این سیاره کوچک قرار گرفته اکنون تصاویر زیبایی از این سیاره را به زمین مخابره کرده است. در این ویدئو یک نقشه جهانی کامل از عطارد در حالی که این سیاره در حال چرخش در محور خود است، مشاهده می شود. این تصاویر با استفاده از هزاران تصویری فراهم شده که از یک زاویه گرفته شده است. دانشمندان مأموریت مسنجر در دانشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز اظهار داشتند که این تصویر تفاوتهای ساختاری و تفاوتهای مدت زمان مشخص بودن مواد در سطح عطارد را نشان می دهد.
 
 
 Mercury Messenger enhanced color 01
 
 
فرورفتگی های جوان در سطح این سیاره به رنگهای آبی روشن یا سفید دیده می شوند. براساس اظهارات محققان، رنگهای عطارد در این ویدئو برای تمایز بهتر میان انوع مختلف زمین در این سیاره ارتقا یافته است. به طور کلی این ویدئو 99 درصد سطح عطارد را با وضوح یک کیلومتر در هر پیکسل نشان می دهد. دانشمندان مسنجر اعلام کردند که مناطق آبی متوسط تا آبی تیره واحدهای زمین شناسی پوسته عطارد هستند که از آن با عنوان موادی با ضریب انعکاس کم یاد می شود و تصور دانشمندان این است که در این پوسته مواد کانی تیره به وفور یافت می شود.
کانی های تیره آن دسته از کانی هایی هستند که به لحاظ نوع ساختار، آرایش شبکه و نحوه اتصال عناصر به یکدیگر، توانایی عبور نور از خود را ندارند. قسمتهای قهوه ای هم سطوحی هستند که به واسطه فوران گدازه های مایع به این شکل در آمده اند.
فضاپیمای مسنجر ناسا در سال 2004 پرتاب شد و به نخستین فضاپیمایی تبدیل شد که در مدار عطارد حرکت می کند. این فضاپیما در ماه مارس 2011 وارد مدار عطارد شد. مأموریت اصلی این فضاپیمای 446 میلیون دلاری در سال 2012 به پایان رسید و اکنون به پایان دوره نخستین سال مأموریت خود نزدیک می شود.

انتظار می رود طی دو سال حرکت دور مدار عطارد، این فضاپیما بیش از 168 هزار تصویر از این سیاره تهیه کند. عطارد نزدیک ‌ترین سیاره به خورشید است و به همین علت سطح رو به خورشید آن بسیار داغ و سطح پشت به خورشید آن نیز بسیار سرد است. سیاره عطارد ماه ندارد، این سیاره کوچک ‌ترین سیاره منظومه خورشیدی است و همان‌گونه که یک رخ آن از کره ماه همیشه رو به زمین است، یک رخ از عطارد نیز به حالتی ابدی رو به خورشید و رخ دیگر آن پشت به خورشید است. با وجود اندازه کوچک از میدان مغناطیسی نیرومندی برخوردار است.

عطارد تندروترین سیاره منظومه خورشیدی است که با سرعتی حدود 48 کیلومتر بر ثانیه، هر 88 روز یک بار خورشید را دور می ‌زند. از این رو سیاره‌ای گریزپا است که رصد آن آسان نیست و به همین دلیل است که شاید، ایرانیان باستان آن را "تیر" نامیده اند.
 
 

نویسنده:

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد