آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

 ناسا هشدار داده است که در خورشید اتفاق غیرمنتظره ای در شرف وقوع است.

امسال قرار است سال اوج فعالیتهای خورشیدی باشد، فعالیتهایی که یک چرخه خورشیدی 11 ساله داشته و طی آن فعالیتهای تنها ستاره منظومه شمسی به اوج می رسد.

اما همچنان که این تصاویر نشان می دهد، فعالیت خورشیدی درحال حاضر نسبتا پایین است.

 

ناسا اعلام کرد که تعداد لکه های خورشیدی از سال 2011 کمتر شده است و طوفانهای شدید خورشیدی هر از گاهی رخ داده است.

تصویر بالا سطح زمین که رو به خورشید است را در تاریخ 28 فوریه 2013 ( 10 اسفند) نشان می دهد که توسط تصویر بردار مغناطیسی و هلیوسسمیک و در رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا گرفته شده است.

این تصویربردار تنها چند لکه کوچک مشاهده کرده است، درحالی که این سمت از خورشید معمولا در دوره اوج فعالیتهای خورشیدی افزایش می یابند.

کارشناسان نسبت به عدم فعالیت ظاهر خورشید ابراز تعجب کرده و بسیاری گفته اند که شاید ناسا در تخمین دوره های فعالیت شدید خورشیدی اشتباه کرده باشد.

این درحالی است که دین پسنل فیزیکدان خورشیدی از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا اعتقاد دارد که این مسئله یک توضیح متفاوت در بردارد. خورشید درحال حاضر در دوره طولانی فعالیت خود قرار داشته اما به نظر می رسد که این فعالیت با آنچه ما انتظار داشتیم متفاوت است. دو دوره سابق فعالیت خورشید در سالهای 1989 و 2001 نه یک بار بلکه 2 بار اینفعالیتها به اوج خود رسید.

وی افزود: فعالیت خورشیدی در آن دوره افزایش یافت، فروکش کرد و دوباره به اوج خود رسید و یک چرخه کوچک را تشکیل داد که حدود دو سال طول کشید.

 

sun sampel 01

 

براساس اظهارات وی، ممکن است همین اتفاق در طول سال جاری نیز رخ دهد به طوری که لکه های خورشیدی در سال 2011 افزایش یافت در سال 2012 کاهش یافت و انتظار می رد که امسال افزایش دوباره ای را تجربه کند و این مسئله تا سال 2014 نیز ادامه داشته باشد.

همچنین گفته می شود که بین چرخه خورشیدی 24 و چرخه خورشیدی 14 شباهتهایی وجود دارد به طوری که هرکدام دارای دو نقطه اوج است.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد