آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

یک آزمایش یک ساله که توسط یک تیم از زیست شناسان سیاره‌ای از دانشگاه آرکانزاس انجام شده نشان می‌دهد که میکروب‌ها می‌توانند با وجود شرایط سخت مریخ در این سیاره زنده بمانند.

ایسنا : دانشمندان پس از اینکه مریخ نورد کنجکاوی موفق به شناسایی گاز متان در این سیاره شد، شروع به انجام یک پژوهش کردند. به گفته محققان این پژوهش، بیشتر متان موجود بر روی زمین توسط موجودات زنده تولید شده که این امر می‌تواند در مورد مریخ نیز صدق کند. یک گروه از میکرواُرگانیسم‌ها به نام متانوژن که در باتلاق‌ها و در روده گاوها وجود دارند این گاز طبیعی را در سیاره ما تولید می‌کنند. متانوژن‌ها برای زندگی به اکسیژن یا فتوسنتز نیاز نداشته و برای بقای خود تنها به یک مکان زیر سطحی نیاز دارد که آنها را از سطوح بالای اشعه ماوراء بنفش سیاره سرخ محافظت کند.

از آنجا که انتقال گاوها به فضا برای انجام آزمایشات ممکن نیست، دانشمندان این میکروب‌ها را در لوله‌های آزمایشگاهی و در مایعاتی که قبلا از زیر سطح مریخ برای نمونه گرفته شده بود پرورش دادند. آنها همچنین فشار اتمسفر بسیار پایین منطقه زیر سطح مریخ را در این لوله‌های آزمایشگاهی شبیه سازی کردند .به علاوه، آنها موجودات را به تقلید از آن سیاره در درجه حرارت انجماد قرار دادند. پس از گذشت تقریبا یک سال از آزمایش بر روی چهارگونه مختلف، دانشمندان دریافتند که همه آنها موفق به زنده ماندن در این شرایط سخت به مدت سه تا 21 روز شدند. محققان این پژوهش می‌گویند که متان موجود در مریخ می‌تواند محصول آتشفشان‌ها و عوامل دیگر نیز باشد.

نویسنده: خبرنگار آسمان شب ایران

خبرنگار آسمان شب ایران www.nightsky.ir

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد