آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 دو روز قبل 21 کشور جهان شاهد نوری بسیار عجیب در آسمان بود که به نور حضرت مسیح (ع) مشهور شد. این نور عجیب باعث وحشت بسیاری از ساکنان شد و بر هیمن اساس آنان در ذهن خود نور را نمادی از بازگشت پیامبر خود دانستند، که البته به این گونه نیست.
 

اصل ماجرا بر می گردد به از بین رفتن موشک سایوز 2 که در این روز به جو زمین برخورد کرد و باعث پدید آمدن این نور بسیار زیاد شد. راکت سایوز 2 در نزدیکی شهر "توبولسک" در سیبری سقوط کرده است، این راکت نسخه ای ارتقا یافته از راکت تقویت کننده سایوز روسیه است.

 
عکس از :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

شکستهای روسیه در سال  2011 ( به نقل از خبرگزاری مهر )

 بدشانسی های روسیه در سال 2011 از دومین ماه سال آغاز شد، زمانی که ماهواره نظامی Geo-Ik2 نتوانست خود را به مدار زمین برساند. در 18 آگوست راکتی دیگر به نام "پروتون" محموله 300 میلیون دلاری خود را به مداری اشتباه انتقال داد.

 کمتر از یک هفته بعد نقص در موتوری سه مرحله ای پرتاب دیگری را با شکست مواجه کرد که این بار محموله روباتیک ملزومات ایستگاه فضایی بین المللی به جای رسیدن به ایستگاه فضایی و اتصال به آن در نقطه ای از سیبری سقوط کرده و خسارتی جدی به ناسا و آژانس فضایی روسیه وارد کرد. زیرا پس از این سقوط ناسا و آژانس فضایی روسیه دیگر ماموریتها به سوی ایستگاه را متوقف ساختند.

 بر اساس گزارش اسپیس، هشتم نوامبر دردناکترین شکست روسها در برنامه های فضایی شان را به همراه داشت و کاوشگر فوبوس گرانت این کشور به سوی قمر فوبوس سیاره مریخ به دلیل نقص فنی ارتباط با مرکز زمینی را از دست داد و در مدار زمین سرگردان شد. سقوط راکت سایوز 2 نیز پنجمین شکستی است که روسها در سال 2011 باید آن را تحمل کنند.

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد