آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 هواپیمای 715 میلیون دلاری Aviatr دانشمندان دانشگاه آیداهو برای ثبت تصاویر سه‌بعدی از سطح و جو قمر تیتان طراحی شده تا به دانشمندان امكان ساخت یك تصویر كامل از زمین‌شناسی این قمر را ارائه كند.
این هواپیمای 120 كیلوگرمی قرار است در پایان ماموریت خود بر روی سطح تیتان شیرجه زده و بر روی تپه‌های شنی آن مستقر شود.

دانشمندان بر این باورند كه برای پرواز بر روی تیتان باید از خودروهای سنگین‌تر از هواپیما استفاده كرد؛ چرا كه با وجود پایین بودن گرانش آن، از جوی سنگین برخوردار است كه به خودرویی مانند Aviatr كه از هواپیما سنگین‌تر است اجازه اقامت طولانی‌تر را در این جو می‌دهد.

تیتان كاملا توسط ابرهای متراكم پوشیده شده و دانشمندان مشتاقانه در انتظار بررسی سطح زیر آنها هستند.

Aviatr بر خلاف شیوه ارسال بالن كه ابتدا برای این ماموریت پیشنهاد شده بود، به دانشمندان اجازه خواهد داد تا به دقت به كنترل ارتفاع آن پرداخته و كتابخانه‌ای از تصاویر سه‌بعدی از سطح و آب‌وهوای تیتان بدست آورند.
 

 
قمر تیتان از ماه زمین و حتی سیاره ناهید بزرگتر بوده و دمای سطح آن حدود منفی 178 درجه سانتیگراد است.

هواپیمای Aviatr بسیار سریعتر از بالن بوده و از ژنراتور پلوتونیومی خود برای اقامت در سمت روز تیتان برای تصاویر بهتر استفاده خواهد كرد.

این هواپیما پس از هر ارسال تصویر به زمین به حالت بدون موتور پرواز كرده تا انرژی خود را ذخیره نگه دارد. Aviatr مانند هواپیماهای زمینی از حالت «safe mode» برخوردار بوده كه در زمان نیاز به حالت ساكن در جو تیتان باقی خواهد ماند.

جیسون بارنس، دانشمند دانشگاه آیداهو به همراه یك تیم 30 نفری به طراحی این مدل پرداخته‌اند. Aviatr به دور آخر كمكهای مالی ناسا نرسیده و تنها توانست یك بودجه 715 میلیون دلاری به انضمام یك سیستم انتقال برای ارسال آن به قمر تیتان را بدست آورد. البته بارنس امیدوار است بتواند دور بعدی بودجه ناسا را بدست آورد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد