آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
گزارشی جدید که از مطالعه بر روی دلایل شکست ماهواره فوبوس-گرانت روسها منتشر شده است نشان می دهد مقصر اصلی در نقص و سقوط این ماهواره تشعشعات کیهانی بوده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روسها قصد داشتند در ماموریت بلند پروازانه خود از خاک قمر "فوبوس" مریخ نمونه برداری کنند و آن را به زمین بازگردانند، اما ماهواره آنها در مدار زمین به دام افتاد و به تدریج به سمت زمین کشیده شده و در نهایت در 15 ژانویه 2012 در میان اقیانوس سقوط کرد.

در ابتدا گفته شد که ممکن است این ماهواره به صورت تصادفی توسط پرتوهای ماهواره های آمریکایی در جزیره مارشال دچار اختلال شده باشد، اما این فرضیه با مخالفت دانشمندان روسی که چنین پدیده ای را عجیب و غریب خواندند مواجه شد.

اکنون کمیسیون بررسی دلایل سقوط فوبوس گرانت می گوید تشعشعات کیهانی در قالب ذرات پرانرژی مقصر اصلی این شکست روسها هستند. بر اساس این گزارش بمباران یونی سنگین کدهای برنامه دو بخش از رایانه های کاوشگر را از کار انداخته است و درنتیجه ماهواره دچار اختلال شدید شده و در فضا گم شده است.

از سویی دیگر عده ای بر این باورند که خطای برنامه ریزی عامل اصلی سقوط این ماهواره بوده است. "لوئیس فریدمن" مدیر اجرایی سابق انجمن سیاره ای در کالیفرنیا نیز معتقد است امکان جلوگیری از نابودی فضاپیما وجود داشته است.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، وی معتقد است استفاده از تجهیزاتی که توان مقابله با تشعشعات کیهانی را نداشته اند خطای طراحی مهندسان فضاپیما به حساب می آید که در صورتی که تستهای کافی قطعات و سیستمها بر روی فضاپیما انجام می گرفت، آشکار می شد. فریدمن معتقد است نقص فوبوس-گرانت تاکیدی بر طبیعت بی رحم اکتشافات فضایی است، جایی که پیشرفته ترین مدعیان در زمینه ساخت فضاپیما دچار شکست می شوند.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد