آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 پژوهشکده فناوری هوا فضا ، مدیریت فناوری و بورس طرح های پژوهشی با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان صنایع هوافضا وزارت دفاع و جمعی از مسئولان و دانشگاهیان در دانشگاه تبریز افتتاح شد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این آیین با بیان اینکه فناوری هوافضایی یکی از حوزه های هفتگانه توسعه علمی و فناوری کشور است، تصریح کرد: دانشگاه تبریز براساس جایگاه علمی خود با حمایت سازمان صنایع هوافضا موفق به کسب مجوز فعالیت اولین پزوهشکده هوافضا دردانشگاههای کشور از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری شده است تا با ایجاد یک مرکز تحقیقات ماموریت محور در سطح علمی و در راستای اهداف صنعت هوافضای کشور گام بردارد.

 
علی رستمی با بیان اینکه یکی از اهداف راهبردی کشور در عرصه هوا و فضا دسترسی به فناوری ارسال انسان به فضا می باشد، گفت: برای دسترسی به این هدف و سایر اهداف استراتژیک باید تمام زیر ساخت های لازم از نظر فنی و مهندسی فراهم شود که با تاسیس این پژوهشکده تلاش خواهیم کرد تا در زمینه های همچون طراحی و ساخت سیستم هدایت و ناوبری اختصاصی ایران، معرفی و توسعه مواد مناسب برای ساخت بخش های مختلف سیستم های فضائی و طراحی و ساخت پیشرانش متناسب با این اهداف به توسعه فناوری هوا و فضا در کشور کمک نماییم.

رستمی در ادامه با اشاره به تاسیس مرکز بورس طرح های تحقیقاتی در دانشگاه تبریز گفت: بورس طرح های تحقیقاتی این دانشگاه در راستای تجاری سازی طرح های تحقیقاتی محققین و پژوهشگران منطقه شکل گرفته است و در آن تلاش خواهد شد تا بستری برای ارایه این طرح ها به سرمایه گذاران کشور ایجاد شود.

وی بر ضرروت برقراری ارتباط منسجم بین صنایع و دانشگاهها را از نیازهای اساسی کشور خواند و گفت: با توجه به ضرورت حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای کارآفرین این ارتباط به دانشگاهها کمک می کند تا قسمتی از فعالیتهای پزوهشی خود را در راستای مشکلات موجود در صنایع کشور جهت دهی کرده و بخشی از نیازهای خود را در قالب این ارتباط رفع نمایند.

معاون پژوهشی دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به راه اندازی مرکز مدیریت فناوری در این دانشگاه گفت: دانشگاه تبریز براساس جایگاه خود به عنوان دومین دانشگاه کشور و بزرگترین دانشگاه در منطقه شمالغرب کشور و براساس سیاست های کلان خود ، ساختار جدیدی را به عنوان مدیریت فناوری دانشگاه ایجاد نموده و در این ساختار جدید با یکپارچه کردن مدیریت ارتباط با صنعت مراکز رشد واحدهای فناوری همکاریهای فناوری بین المللی و پژوهشکده ماموریت محور و امور تجاری سازی روند حرکت خود را به سمت یک دانشگاه کارآفرین سرعت می بخشد.
 
 
 
وی با معرفی مرکز رشد واحدهای فن آور این دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر قریب به 20 شرکت فن آور در مرکز مستقر هستند که 5 شرکت به معاونت فناوری ریاست جمهوری جهت جذب حمایت های تجاری سازی معرفی شده اند و دفاع از طرح انجام پذیرفته و امید است تا پایان سال پرداخت وام لازم صورت پذیرد.

رستمی افزود: طرح اولیه ساختمان فناوری دانشگاه تبریز با مساحت3 هزار متر مربع آماده شده و مراحل اجرایی خود را طی می نماید و امید است در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد