آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 سه خدمه روز چهارشنبه بعد از ماموریتی 167 روزه در ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشتند،‌این ماموریت شامل صدها آزمایش علمی و چند پیاده روی در فضا برای آماده سازی آزمایشگاه دوار برای ورود سفیه تجاری آمریکا در آینده بود. .... این همان شئی نورانی است که مردم مازندارن آن را دیده اند... لحظه فرود کپسول فضایی...
 

باری ویلمور فرمانده اعزام 42 از ناسا، سمت چپ، و مهندسان پرواز روسیه،‌الکساندر ساموکوتیائف و النا سرووا تقریبا ساعت 10:07 بعدازظهر (8:07 دقیقه صبح روز 12 مارس به وقت قزاقستان) در جنوب شرقی شهر ژزغازقان در قزاقستان به زمین نشستند.

خدمه در مدت زمان حضور در ایستگاه در چند تحقیق متمرکز بر اثرات میکروگرانش بر سلول ها،‌مشاهده زمین،‌علم فیزیک و علم زیست و مولکولی مشارکت کردند. یکی از چند حوزه تحقیقات اصلی در طول اعزام 42 مدیریت سلامتی انسان برای سفر طولانی مدت در فضا بود چون ناسا و اژانس فدرال فضانوردی روسیه درحال آماده سازی دو خدمه دیگر برای سپری کردن یک سال در ایستگاه فضایی هستند.  

این ایستگاه فضایی بعنوان بستر تحقیقی برای نشان دادن فن آؤری های جدید نیز بکار می رود. در طول اعزام 42، سیستم حمل و نقل Cloud – Aerosol (CATS) وارد ایستگاه و نصب شد و تاکنون داده هایی برای بهبود درک علمی ساختار و تکامل اتمسفر زمین فراهم کرده است. این سیستم می تواند به تقویت پرتاب سفینه ها، سیستم های فرود و ارتباطات منجر شود و به تحقیقات آینده بر روی مریخ، عطارد یا دنیاهای دیگر کمک نماید، همچنین به محققان در مدلسازی و پیش بینی تغییرات آب و هوا بر روی زمین کمک خواهد کرد.

ساماکوتیائف بعد از تکمیل دومین ماموریت خود در ایستگاه فضایی اکنون 331 روز را در فضا گذرانده است. ویلمور، که قبلا به عنوان خلبان شاتل در STS-129 پرواز کرده بود 178 روز را در فضا سپری کرده است. سرووا در اولین پرواز خود 167 روز را در فضا گذرانده است.

اعزام 43 در حال حاضر در ایستگاه به فرماندهی ویرت در حال اجرا است. مهندسان پرواز، آنتون شکاپلروف از آژانس فدرال فضانوردی روسیه و سامانتا کریستوفرتی از اسا (آژانس فضانوردی اروپا)  در حال ادامه دادن به تحقیق و عملیات ایستگاه تا زمان ورود سه خدمه جدید ظرف دو هفته آینده هستند. قرار است اسکات کلی از ناسا و میخائیل کورنینکو و جنادی پادالکا از آژانس فدرال روسیه روز 27 مارس به وقت شرق از قزاقستان به ایستگاه اعزام شوند. کلی و کورنینکو اولین بار اقدام به ماموریت یک ساله و مشترک آمریکا و روسیه  خواهند کرد که قدم مهمی در سفر ناسا به مریخ خواهد بود.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد